Juhlavuoden Lauri Honko -luento

FT, dosentti Lassi Saressalo aloittaa Turun yliopiston kulttuurien tutkimuksen uuden Lauri Honko -luentosarjan 2.12.2023!

Professori Lauri Honko (1932-2002) nimitettiin Turun yliopiston vertailevan kansanrunoustieteen ja uskontotieteen professoriksi 1963, vaikka varsinainen professuuri perustettiin vasta 1971. Honko oli heti uransa alussa kansainvälinen tutkija, jonka perintö vaikuttaa yhä Turun yliopiston folkloristiikan ja uskontotieteen oppiaineissa. Honko vannoi kenttätöiden nimeen ja piti mottonaan ”Keep the tape running”. Hongon kenttätyömatkat ulottuivat Tverin Karjalasta Intiaan. Hänen ansiostaan Turun yliopiston Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen arkistosta löytyy maailman laajin saamelaisen folkloren äänitekokoelma, Talvadas -kokoelma. Emeritusprofessoriksi siirryttyään Honko perusti Turun yliopistoon eepostutkimus yksikön Kalevala-instituutin vuonna 1998.

Osana juhlavuottaan Turun yliopiston folkloristiikan ja uskontotieteen aloittavat vuosittain järjestettävän Lauri Honko -luentojen sarjan. Sarjassaan ensimmäisen Lauri Honko -luennon pitää FT, dosentti Lassi Saressalo otsikolla ”Mitä Lauri Honko minulle opetti” klo 16.00-17.00 Arcanumin luentosalissa Aava (Arcanuminkuja 1).

FT, dosentti Lassi Saressalo aloitti opintonsa Turun yliopistossa vuonna 1968. Ns. kansallistieteitä, Suomen kieltä, kansatiedettä ja kansanrunoudentutkimusta, eli folkloristiikkaa, opiskellut Saressalo valmistui filosofian maisteriksi vuonna 1973. Hän väitteli filosofian tohtoriksi Turun yliopistossa vuonna 1996 Ruijan suomalaisina käsittelevällä tutkimuksellaan Kveenit: tutkimus erään pohjoisnorjalaisen vähemmistön identiteetistä. Vuotta myöhemmin hänestä tuli folkloristiikan dosentti. Lassi Saressalo on työskennellyt opetus- ja tutkimustehtävissä Turun yliopiston lisäksi Åbo Akademissa, Helsingin yliopistossa sekä Bergenin yliopistossa. Lisäksi hän on tehnyt merkittävän uran kulttuurihallinnon parissa sekä toiminut Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtajana. Nykyään hän toimii tietokirjailijana.

Luento on kaikille avoin, mutta tarjoilua varten pyydämme osallistujia ilmoittautumaan: https://bit.ly/laurihonko

Tervetuloa!