Kulttuurikampus Turku Studia Generalia: Paikallinen kulttuuriperintö – mitä se on ja miten sitä esitellään?

3.10.2023 klo 18.00 - 19.30
Kulttuurikampus Turku aloittaa uuden Studia Generalia -tapahtumasarjan.
Tule kuuntelemaan, katsomaan ja keskustelemaan!

Kulttuurikampus Turku aloittaa tapahtumasarjan, jossa jokaiseen aiheeseen saadaan ainakin kaksi eri näkökulmaa ja tilaa on reilusti myös yleisökeskustelulle.

Sarja toteutetaan yhteistyössä Sibelius-museon kanssa. Tapahtumat alkavat klo 18, kestävät 1,5 tuntia ja niihin on vapaa pääsy. Sarja jatkuu kevätkaudella 2024 kahdella tapahtumalla.

3.10. Paikallinen kulttuuriperintö – mitä se on ja miten sitä esitellään?

Esityksessä pohditaan kulttuurin ja kulttuuriperinnön merkitystä. Onko Posankka kulttuuria vai kulttuuriperintöä? Tule äänestämään! Entä miten kulttuuriperintöä välitetään muualta maahan muuttaneille?

Turun yliopiston kansainvälisen CORDIALIS-hankkeen osana järjestettiin Turun suomenkielisen työväenopiston kanssa 10 tunnin työpaja, jossa keskusteltiin maahanmuuttajanuorten kanssa kulttuurista ja kulttuuriperinnöstä, sen merkityksestä yleisellä tasolla ja heidän elämässään.
Oppilaat kuvasivat kurssin aikana lyhyitä videoita turkulaisista kulttuuriperintökohteista.

Esiintyjät: Yliopistonlehtori Maarit Mutta (Turun yliopisto) ja projektitutkija Soila Merijärvi (Turun yliopisto)

28.11. Loitsun voima – Tiedettä, taidetta ja keskiajan taikuutta

Miten esittää keskiajan magiaa suurtapahtumassa? Miten kertoa taikuudesta huumorin keinoin?
Kesällä 2023 Aura of Puppets -nukketeatterikollektiivi ja Keskiajan Turku -tapahtuma toteuttivat yhdessä Commedia dell’Arten ja keskiaikaisen käsinukketeatterin perinteestä ammentavan ja improvisaatioon perustuvan esityksen ”Noitien ja narrien väki” Vanhalla suurtorilla.

Esityksen hahmot tekevät paluun Sibelius-museossa samalla, kun dosentti Reima Välimäki kertoo keskiajan taikuudesta ja tutkijan ja taiteilijoiden yhteistyöstä.

Tilaisuus toteutetaan yhteistyössä Turun kaupungin kulttuurin kärkihankkeen kanssa.
Esiintyjät: Reima Välimäki (Turun yliopisto) ja Aura of Puppets: Hanne Lammi, Anna Nekrassova, Laura Sillanpää, Maija Westerholm

Sibelius-museo, Piispankatu 17, 20500 Turku

Lämpimästi tervetuloa!