ReGrow-tutkimushankkeen syysseminaari: Suomi takaisin kasvu-uralle, mutta millä keinoin?

9.11.2022 klo 9.00 - 14.00
Suomi takaisin kasvu-uralle, mutta millä keinoin?

Meitä koettelee nyt poikkeuksellinen yhdistelmä terveys-, turvallisuus-, ympäristö- ja talouskriisejä. Koronapandemia, Venäjän hyökkäyssota, kiihtyvä ilmastonmuutos, energiamarkkinoiden sokki ja pitkäaikainen talouden pysähtyminen muokkaavat uusiksi yhteiskuntia - eikä Suomi ole joukossa poikkeus.

Jotta talouskasvu saataisiin takaisin kestävälle kasvu-uralle, edellyttää se innovatiivisuuden elvyttämistä, investointeja yhteiskuntien sietokykyyn sekä suotuisaa poliittista ympäristöä uudistusten tekemiseen.

Etlan ja Turun yliopiston yhteinen tutkimushanke ”ReGrow – kasvun uudistaminen innovaatioiden avulla” pyrkii vastaamaan talouskasvun haasteisiin. Hanke etsii myös uusia politiikan vipuja, joiden avulla innovaatioiden tuottavuutta globaalissa myllerryksessä voitaisiin kasvattaa. Hankkeessa on mukana useita nimekkäitä kansainvälisiä toteuttajia myös Stanfordin, Waterloon ja Oxfordin yliopistoista sekä Kansainvälisestä valuuttarahastosta (IMF).

Nyt on tullut aika esitellä tutkimushankkeen tuloksia, ja haluamme kutsua Sinut mukaan seminaariin etsimään kasvun ajureita!

Tilaisuus on englanninkielinen ja alustava ohjelma on seuraava:

09.00 Seminaarin avauspuheenvuoro / Tutkimusjohtaja Tero Kuusi, Etla
09.10 Keynote: Tuottavuusnäkökulmia kasvun haasteisiin, professori Bart van Ark, Manchesterin yliopisto, UK
09.40 Keynote: EU:n talouspolitiikan näkymiä / professori Iain Begg, London School of Economics, Eurooppa-tutkimuskeskus
10.10 Kahvitauko
10.20 Paneelikeskustelu: Mitä mahdollisuuksia talouspolitiikan työkalupakissa on?
• professori Bart van Ark
• professori Iain Begg
• kansanedustaja Elina Valtonen, Kokoomus
• tutkimusjohtaja Tero Kuusi, Etla
• moderoija: taloustoimittaja Emil Elo, HS Visio
11.00 Yleisökeskustelu
11.30 Lounas
12.15 Tutkijaseminaari
• Kilpailu innovaatioista, läpimurrot ja kasvun haaste / tutkimusjohtaja Tero Kuusi, Etla
• Innovaatiot, osaajat ja yritykset – teknologia- ja alustayritysten kokemuksia pandemia-aikana / professori Anne Kovalainen, Turun yliopisto
• Nokian romahdus – Miten lopulta kävikään? / tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö, Etla
14.00 Tilaisuus päättyy

Seminaari jatkuu iltapäivällä syventävällä tutkijaseminaarilla, johon olet myös halutessasi tervetullut. Iltapäivän ohjelma varmistuu myöhemmin.

Ilmoittautuminen 2.11. klo 10 mennessä oheisen linkin kautta (kopioi linkki selaimeen): https://www.lyyti.fi/reg/REGROWseminaari_7997

Kerrothan ilmoittautuessasi, jos haluat osallistua myös iltapäivän osuuteen sekä mahdollisesta erityisruokavaliosta.

Lämpimästi tervetuloa!