Tiedeilta - Amazonian sademetsien siimeksessä

15.2.2023 klo 18.30 - 20.00
Tiedeillat kutsuvat kaikki kouluikäiset ja sitä vanhemmat arki-illaksi tieteen pariin! Illoissa pääsee kuulemaan tutkimuksesta alan tutkijalta ja osallistumaan erilaisiin tiedeaktiviteetteihin, jotka liittyvät kunkin illan tutkimusteemaan. Illoissamme on mukana tutkijoita ja teemoja paitsi luonnontieteestä myös yliopiston muista osista ja muilta tieteenaloilta.

15.2. teemana on Amazonian sademetsien siimeksessä.

Amazonia on maailman suurin ja lajirikkain sademetsäalue, mutta se tunnetaan vielä kovin huonosti. Nykypäivän tutkimusmatkailijat löytävätkin sieltä jatkuvasti uusia ja jännittäviä asioita.

Millaista on tehdä tutkimusta maailman laajimmassa ja monimuotoisimmassa sademetsässä? Miten siellä liikutaan, ja mitä tutkijat sieltä hakevat? Paljonko itse asiassa tiedämme siitä, mitä kaikkea viidakosta löytyy ja millä tavalla huikea lajirikkaus on sinne kehittynyt?

Amazonian metsiä pitkään tutkinut kasvitieteilijä Hanna Tuomisto tulee kertomaan ensimmäiseen Tiedeiltaan sademetsätutkimuksesta, jota hän ja muut Turun yliopiston Amazon-tutkimusryhmän jäsenet ovat tehneet jo 1980-luvulta lähtien. Tuomisto on juuri palannut kuukauden mittaiselta tutkimusmatkalta, jonka aikana tutkittiin kasveja, lintuja, sammakoita ja matelijoita Rio Negro -joen varrella Brasilian Amazoniassa. Kuulumiset ovat siis aivan tuoreita.

Illan aktiviteettien aikana päästään esimerkiksi testaamaan, miten Amazonian kasveja tunnistetaan.

Paikka: Luentosali X, Natura, Henrikinkatu 2/Vesilinnantie 5/Naturankuja, sisäänkäynti pääovista yliopistonmäen suihkulähteen vierestä

Aika: keskiviikko 15.2. klo 18:30-20:00