Tiedeluento: Huumori - elokuvan keino diktatuuria vastaan

Aika

24.4.2023 klo 17.30 - 18.30
Elokuva The Death of Stalin (ohj. Armando Iannucci, 2017) kertoo hirmuhallitsijan viimeisistä päivistä vuonna 1953. Teoksessa tarkastellaan diktaattorin lähipiiriä ja sen hallintokulttuuria komediallisin keinoin. Toisaalta elokuva kuvaa inhorealistisesti hirmuhallintoa, joissa murhaaminen on helpoin tapa säilyttää valta.

Digitaalisen kulttuurin tutkija, mediakulttuurin dosentti Rami Mähkä tarkastelee luennolla, miten elokuvassa huumorin avulla käsitellään vaikeita asioita kuten diktatuurista hirmuhallintoa. Tyylikeinoina ovat ironiaa tulvivan dialogin ohella ilmeet, eleet sekä ruumiillinen komedia. Luento järjestetään 24.4. klo 17.30 peruskorjatussa Arcanumin Black Box -tilassa, joka muun muassa mustien seiniensä johdosta on suunniteltu kuvan tarkastelulle. Tilan käytön keskiössä ovat esitystekniikan ja erinomaisen akustiikan lisäksi vuorovaikutus ja yhteisöllisyys.

Luennon järjestäjä on Turun Suomalainen Yliopistoseura.