Tulevaisuuden ruoka-minisymposio

26.1.2023 klo 16.15 - 18.10
Minisymposio: Tulevaisuuden ruoka

Ruoan tuotanto on monipuolista biologian tietämyksen soveltamista, mutta ruoan riittävyyden ja monipuolisuuden varmistamiseen liittyy myös paljon ihmisten tekemiä yhteiskunnallisia päätöksiä. Turun Eläin- ja Kasvitieteellisen Seuran järjestämässä miniymposiossa kuulemme erilaisia näkemyksiä tulevaisuuden ruoasta. Symposion ohjelma on:

16:15-16:50 Voiko solumaatalous parantaa ruokajärjestelmien ympäristökestävyyttä? – Hanna L. Tuomisto, Helsingin yliopisto

16:50-17:20 Planetaarinen ruokavalio – erityispiirteet ja terveysvaikutukset – Kati Hanhineva, Turun yliopisto

17:20-17:40 kahvitauko

17:40-18:10 Ruokajärjestelmä sopeutuu – jälkijunassa vai ennakoiden? – Hanna Mattila, ympäristöministeriö

Minisymposion esitelmöitsijät edustavat monipuolista suomalaista asiantuntemusta ruantuotannosta. Hanna L. Tuomisto on Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutin apulaisprofessori erikoisalanaan kestävät ruokajärjestelmät. Hänen kiinnostuksena kohteita ovat elinkaariarviointi, maatalouden ja ruoantuotannon ympäristövaikutukset sekä uudet ruoantuotantoteknologiat. Kati Hanhineva työskentelee Turun yliopistossa elintarvikekemian yksikössä elintarvikekehtiyksen professorina. Hän tutkiii mm. elintarvikkeiden biokemiallisen koostumuksen karakterisointia ja prosessoinnin, kuten fermentaation vaikutuksia, keskittyen erityisesti kasviperäisen ruoan fytokemikaaliyhdisteisiin. Hanna Mattila on ympäristöministeriön erityisasiantuntija. Tällä hetkellä hän johtaa Suomen kansallista koordinaatiota EU:n maaperästrategiassa. Aiemmin hän johti maa- ja metsätalousministeriön ilmastoruokaohjelmaa.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja opiskelijat voivat käyttää esitelmiä kurssin BIOL5200 Research Seminars in Biology” osasuorituksina.

Tervetuloa kuuntelemaan punnittuja puheenvuoroja tulevaisuuden ruoasta!
Kalle Ruokolainen