Tulevat sukupolvet ja ennakointi -työpaja

10.6.2022 klo 12.30 - 15.30
Miten tulevia sukupolvia ja ennakointitietoa voidaan huomioida nykyistä paremmin päätöksenteossa ja lainvalmistelussa?

Tervetuloa kuulemaan tutkimustietoa ja kehittämään yhdessä ratkaisuja kysymykseen FORGE-tutkimushankkeen (Foresight and Future Generations in Law-Making) työpajaan!

Turun yliopiston ja Åbo Akademin toteuttamaa hanketta rahoittaa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (VN-TEAS).

Tilaisuuden kohderyhmiä ovat ennakoinnin, kestävän kehityksen ja lainvalmistelun parissa työskentelevät.

Työpajassa kuulet tutkimustietoa ja pääset mukaan kehittämään käytännön ratkaisuja ennakoinnin kehittämiseksi ja tulevien sukupolvien huomioimiseksi suomalaisessa lainsäädännössä ja päätöksenteossa.

Työpajan teemoja ovat:

1. Tulevaisuuden huomaavat instituutiot: Minkälaiset hallinnon ja politiikan instituutiot voisivat edesauttaa ennakointia ja tulevien sukupolvien huomioimista suomalaisessa päätöksenteossa?

2. Ennakointi ja kestävä kehitys hallinnossa: Mitä hyviä esimerkkejä ja kokemuksia on ministeriöiden välisestä yhteistyöstä kestävän kehityksen teemoissa tai ennakoinnissa?

3. Tulevat sukupolvet ja lainvalmistelu: Miten lainvalmistelussa voitaisiin paremmin hyödyntää ennakointia ja huomioida tulevat sukupolvet?

Tilaisuus järjestetään Microsoft Teams -etäyhteydellä.

Ilmoittaudu työpajaan viimeistään 8.6.2022. Voit ilmoittautua yhteen teemaan. Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla 9.6.2022.
Mari Taskinen