1.12.2023 klo 11.00 - 15.00
Seminaari: Tutkimuksesta käytäntöön – minkä tiedon perusteella valitsemme lasten, nuorten ja perheiden vaikuttavia psykososiaalisia menetelmiä?
Turun yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Itla ja Suomen Akatemian tutkimuksen lippulaiva Invest järjestävät perjantaina 1.12. klo 11.00–15.00 seminaarin, jossa käsitellään lasten, nuorten ja perheiden mielenterveyttä edistäviä psykososiaalisia menetelmiä ja niiden implementointia.

Päättäjille, viranomaisille ja järjestöille suunnatussa seminaarissa kerrotaan vaikuttavien ja näyttöön perustuvien menetelmien implementoinnin merkityksestä. Lisäksi seminaarissa avataan esimerkkien avulla lasten ja nuorten psykososiaalisten menetelmien kehittämistä sekä niitä perusteita, joilla menetelmiä valitaan ja otetaan käyttöön.

Turun yliopiston ja Itlan asiantuntijoiden lisäksi seminaarissa kuullaan keynote-puheenvuorot alan johtavilta asiantuntijoilta, professori emeritus Pim Cuijpersilta ja professori Heleen Riperiltä.

Pim Cuijpers on kliinisen psykologian professori emeritus Vrije Universiteit Amsterdamissa ja WHO:n psykologisten interventioiden tutkimuskeskuksen johtaja. Cuijpersia pidetään yleisesti maailman johtavana masennuksen ja psykoterapian tutkijana.

Heleen Riper työskentelee Vrije Universiteit Amsterdamin digitaalisen mielenterveyden ja kliinisen psykologian professorina sekä Turun yliopiston vierailevana professorina. Riperin tutkimus on käsitellyt muun muassa satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia, terapeuttisia käytäntöjä, digitaalisia mielenterveysinterventioita sekä implementaatiota.

Seminaari järjestetään Helsingin Musiikkitalon Terassilämpiössä ja sitä voi seurata myös etäyhteydellä. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu ja seminaariin osallistuminen on maksutonta.

Ohjelma:
klo 11.00–11.10 Tervetuloa, Itlan hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kurttila

Klo 11.10–12.15 Keynote-puheenvuorot Vrije Amsterdam yliopistosta
• professori Pim Cuijpers: Näyttöön perustuvien menetelmien prosessi
• professori Heleen Riper: Esimerkkejä räätälöidystä implementoinnista ja implementoinnin tuesta

klo 12.15–12.45 Kahvitauko

klo 12.45–13.10 Lasten, nuorten ja perheiden psykososiaalisten menetelmien kehittäminen ja tutkimus: epidemiologiasta tehokkaisiin menetelmiin, professori Andre Sourander, Turun yliopisto

klo 13.10–13.30 Tutkimusperustainen intervention kehittäminen, yliopisto-opettaja Tarja Korpilahti-Leino, Turun yliopisto

klo 13.30–13.50 Mitä menetelmien onnistunut adaptointi edellyttää? tieteellinen toimittaja Noora Seilo, ITLA

klo 13.50–14.00 Tauko

klo 14.00–14.45 Paneeli: Mitä olemme oppineet psykososiaalisten menetelmien kehittämisestä ja adaptoinnista?
• Erikoistutkija Kaisa Mishina (Voimaperheet), Turun yliopisto
• Kehityspäällikkö Terja Ristkari (Voimaperheet & Yhdessä vahvaksi), Turun yliopisto
• Kehityspäällikkö Kati Granlund (Ihmeelliset vuodet), Turun yliopisto
• Ylilääkäri Tarja Koskinen, Pohjois-Savon hyvinvointialue