Väitös (digitaalinen kulttuuri): FM Johannes Koski

25.8.2023 klo 12.00 - 16.00
FM Johannes Koski esittää väitöskirjansa ”Producing Affection: Affect and Mediated Intimacy in Pokémon” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 25.8.2023 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Auditorio Aava, Arcanuminkuja 1, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Rachael Hutchinson (Delawaren yliopisto, Yhdysvallat) ja kustoksena professori Jaakko Suominen (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on digitaalinen kulttuuri.

Väitöskirja on julkaistu sähköisenä: https://www.utupub.fi/handle/10024/175547

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Pokémon on vuonna 1996 alkunsa saanut globaali tuoteperhe. Sen keskiössä on joukko videopelejä sekä niiden hahmoja, joita kerätään, joista opitaan ja joiden kanssa leikitään. Pokémonista on vuosikymmenten mittaan kasvanut media mix: monista tuote- ja julkaisukanavista koostuva kokonaisuus, joka sisältää pelejä, animaatioita, sarjakuvia, leluja ja brändituotteita, joissa kaikissa korostuvat Pokémon-hahmot sekä yleisön suhde niihin.

Väitöskirjassani tarkastelen, miten kiintymystä rakennetaan ja levitetään Pokémonissa. Tutkin Pokémon-hahmoihin muodostettuja suhteita kiintymyksellisten tunteiden tiivistyminä sekä läheisyytenä, jota ilmaistaan arjessa teknologian avulla ja sitä kohtaan. Kutsun tätä kiintymyksen tuotanto- ja kokemistapaa medioiduksi intiimiydeksi. Monitieteinen metodini pelien ja mediatekstien lukemiseen on ammennettu pelitutkimuksesta ja affektitutkimuksesta.

Keskityn tutkimuksessani erityisesti Pokémon-videopeleihin, jotka toimivat koko tuoteperheen selkärankana. Tutkin, miten Pokémon on rakennettu ensisijaisesti pelilliselle ja leikilliselle pohjalle, ja ehdotan tätä tulkintamallia keskeiseksi Pokémonin medioidun intiimiyden ymmärtämiselle.

Tutkimuksen tuloksena esitän Pokémonin medioidun intiimiyden muodostuvan Pokémonin media mixin leikillisistä ja teknologisista juurista, joiden perustana on alkuperäisten Pokémon-videopelien roolipelillinen rakenne sekä se, miten sen avulla pelaajat osallistetaan kuluttajiksi ja kouluttajahahmoiksi Pokémonin maailmaan. Fiktiota ja todellisuutta sekoittavassa leikillisessä ympäristössä Pokémonin media mix ohjaa hoivan, huolenpidon ja kouluttamisen teemojen kautta pelaajia tekemään tunnetyötä tuoteperheen mediatekstien parissa ja konkretisoi tämän työn tulokset Pokémon-hahmojen monimediakehoille.

Lisäksi väitöstutkimukseni osallistuu intiimiyden laajempaan teoretisointiin ja uudelleenmäärittelyyn tarkastelemalla elollisten ja leikillisesti elävien toimijoiden suhteita biologisena ja teknologisena yhteenliittymänä.
Viestintä