Väitös (fysiologia): FM Hanna Heikelä

Aika

27.10.2023 klo 12.00 - 16.00
FM Hanna Heikelä esittää väitöskirjansa ”HSD17BS IN STEROID AND LIPID METABOLISM AND LIPID DISORDERS - The role of HSD17B12 and HSD17B13” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 27.10.2023 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, Edu1-luentosali, Assistentinkatu 5, Turku).

Vastaväittäjänä toimii dosentti Kaija Autio (Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Matti Poutanen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on fysiologia.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9467-0 (kopioi linkki selaimeen).

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Alkoholista riippumaton rasvamaksa on yleinen krooninen maksasairaus kehittyneissä maissa, mutta tehokkaita lääkehoitoja siihen ei toistaiseksi ole tarjolla. Työssä tutkittiin kahden entsyymin (Hydroksisteroidi-17-beeta-dehydrogenaasi (HSD17B) tyyppi 12 ja 13) osuutta rasvamaksan kehityksessä. Aiemmat tulokset ovat osoittaneet, että HSD17B13 ilmentyy enimmäkseen maksassa rasvapisaroiden pinnalla. HSD17B12 puolestaan ilmentyy voimakkaasti aineenvaihdunnallisesti aktiivisissa kudoksissa, mukaan lukien maksa, ja aiempien tutkimusten perusteella entsyymi toimii rasva-aineenvaihdunnassa.

Saadaksemme selville entsyymien tehtävät elimistön energia-aineenvaihdunnassa ja rasvamaksasairauden kehityksessä tuotimme poistogeenisiä hiiriä, joiden elimistössä estimme näiden entsyymien toiminnan. HSD17B13-entsyymin puutos johti maksan rasvoittumiseen ja maksatulehdukseen vanhoilla uroshiirillä. Tulos oli yllättävä, sillä aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet tiettyjen, ihmisillä luonnostaan esiintyvien varianttien suojaavan maksavaurioilta. Johtopäätös on, että entsyymin suojaava vaikutus liittyy sen vielä tuntemattomaan vaikutukseen maksasairauden myöhäisemmässä vaiheessa. Myös HSD17B12-entsyymin toiminnan esto aikuisella hiirellä koko elimistössä johti maksan rasvoittumiseen, mutta myös erittäin nopeaan painon putoamiseen. Havaittu painon lasku hiirissä liittyi ruokahaluttomuuteen. Saman suuntaiset, mutta hitaammat muutokset havaittiin hiirissä, joilla HSD17B12-entsyymin toiminta estettiin vain maksassa. Tulokset osoittavat myös, että HSD17B13- ja HSD17B12-entsyymien toiminnat liittyvät solutason mekanismeihin, joilla säädellään rasvapisaroiden muodostumista ja kasvua maksassa.

Molempien entsyymien molekyylitason mekanismit ovat edelleen selvittämättä, mutta meidän ja muiden tutkimustulosten perusteella HSD17B13- ja HSD17B12-entsyymit ovat lupaavia kohteita kehitettäessä lääkehoitoja rasvamaksasairauteen, ja HSD17B13-estäjien kehitystyö onkin jo käynnissä useissa lääkeyrityksissä.
Viestintä