Väitös (fysiologia): M.D. Wiwat Rodprasert

M.D. Wiwat Rodprasert esittää väitöskirjansa ”DEVELOPMENTAL ASPECTS OF MALE REPRODUCTIVE HEALTH: Clinical Studies on Semen Quality, Cryptorchidism and Puberty” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 11.8.2023 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina C, Osmo Järvi -luentosali, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Oskari Heikinheimo (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Jorma Toppari (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on fysiologia.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9350-5

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Miehen lisääntymisterveyden on raportoitu heikentyneen monissa maissa. Aiemmissa tutkimuksissa suomalaisilla miehillä on ollut parempi siemennesteen laatu kuin tanskalaisilla miehillä. Tässä väitöstutkimuksessa kuitenkin todettiin, että suomalaisten miesten siemennesteen laatu on lähestynyt tanskalaisten miesten siemennesteen laatua. Jatkossa tarvitaan lisätutkimuksia tämän muutoksen syistä sekä siemennesteen laadun seurantaa.

Tässä väitöstutkimuksessa selvitettiin myös siemennesteen laadun muuttumista 19 ja 29 ikävuoden välillä. Tutkimuksessa todettiin, että siittiötuotantokapasiteetti näyttää olevan miehellä maksimaalinen jo 19 vuoden iässä. Siittiöiden liikkuvuus ja normaalien siittiöiden määrä lisääntyivät tutkimuksessa vielä 19 vuoden iän jälkeenkin.

Synnynnäiseen piilokiveksisyyteen liittyy aikuisiällä lisääntynyt hedelmättömyysriski sekä kivessyöpäriski. Synnynnäisen piilokiveksisyyden vaikutuksesta murrosiän hormonituotantoon on kuitenkin vain vähän tietoa. Tässä väitöstutkimuksessa todettiin, että etenkin leikkaushoitoa vaatineeseen molemminpuoliseen piilokiveksisyyteen liittyy murrosiässä muutoksia sukupuolihormonien tuotannossa.
Viestintä