Väitös (kansainvälinen liiketoiminta): DI Anna Karhu

DI Anna Karhu esittää väitöskirjansa ”Co-evolution of Institutional Complexity and Multinational Enterprise: Transformation of Pharmaceutical Industry” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.11.2023 klo 12.00 (Turun kauppakorkeakoulu, Lähitapiola-sali, Rehtoripellonkatu 3, Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/d338999a-8a77-470f-8a78-72c6c182d47b/public (kopioi linkki selaimeen).

Vastaväittäjänä toimii professori Ursula Ott (Nottingham Trent yliopisto, Englanti) ja kustoksena professori Niina Nummela (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on kansainvälinen liiketoiminta.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9492-2

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Anna Karhun väitöskirja ”Co-evolution of Institutional Complexity and Multinational Enterprise: Transformation of Pharmaceutical Industry” tutkii lääketeollisuuden muutosta monimutkaisena prosessina, joka on useiden eri kehityskulkujen tulos. Ajallinen tarkastelu ottaa huomioon kolme näkökulmaa: menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus.

Tarkastelemalla lääketeollisuuden mennyttä kehitystä tutkimus tunnistaa eri aikakausien taustalla olevia laaja-alaisia muutoksia, esimerkiksi markkina- ja valtiovetoisen kehityksen tai taloudellisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden välillä. Nämä muutokset ovat osaltaan määrittäneet alan nykytilaa. Nykyhetkeen porautuva näkökulma nostaa esiin lääketeollisuuden liiketoimintaympäristön moninaisuutta, mikä näkyy niin lainsäädännön ja säädösten kuin teollisuudenalalle muodostuneiden käytänteiden eroissa. Moninaisuus mahdollistaa erilaisia polkuja kilpailukykyisen liiketoimintaympäristön luomiseen.

Lääketeollisuuden tulevaisuuksia tarkasteltaessa tunnistettiin kolme eri kehityskulkuihin nojaavaa tulevaisuutta. Teknologiseen kehitykseen pohjautuva tulevaisuus korostaa yksilöllistä hoitoa ja lääkkeitä sekä mahdollisesti hajautetumpaa valmistusprosessia. Kestävään kehitykseen pohjautuva tulevaisuus tuo esiin mahdollisuudet laajentaa lääketeollisuuden tietotaitoa ja osaamista terveyden edistämiseen esimerkiksi ruuantuotannossa.

Kolmas näkökulma pohjautuu väestön ikääntymisen ja työvoiman saatavuuden haasteeseen, joka muokkaa terveydenhuollon toimintamalleja ja eri toimijaryhmien välistä dynamiikkaa liittäen potilaat – ja laajemmin väestön – osaksi terveydenhoitoa, ja muuttaa myös lääketeollisuuden rakenteita.

Tutkimus korostaa sitä, että toimintaympäristöstä nousevat muutospaineet haastavat yritysten strategisia valintoja ja organisaatioiden, toimialan sekä laajemmin yhteiskunnan vallitsevia rakenteita. Usein nämä rakenteet nähdään vakauttavina elementteinä muutosten ristipaineessa, mutta on nähtävissä, etteivät ne aina selkeytä kokonaisuutta, vaan lisäävät epävarmuutta. Tämä johtuu toimintaympäristössä tapahtuvasta monimutkaisesta muutoksesta, joihin olemassa olevat rakenteet eivät enää pysty vastaamaan.
Viestintä