Väitös (kasvatustiede): KM Eeva Hörkkö

Aika

1.9.2023 klo 12.00 - 16.00
KM Eeva Hörkkö esittää väitöskirjansa ”Oppiminen ja luottamus työyhteisöissä” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 1.9.2023 klo 12.00 (Turun yliopisto, Educarium, Edu2-luentosali, Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/67597579722 (kopio linkki selaimeen).

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Kaija Collin (Jyväskylän yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Silvennoinen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kasvatustiede.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9354-3

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Tutkimuksessa tarkastellaan työpaikan rakenteellisten tekijöiden, työpaikan luottamuksen ja työssä oppimisen välisiä yhteyksiä. Ensinnäkin tutkitaan luottamuksen yhteyttä työssä oppimiseen. Toiseksi analysoidaan sukupuolen, sosioekonomisen aseman, työnantajasektorin ja työsuhteen laadun yhteyttä työssä oppimiseen. Lisäksi tutkitaan näiden rakenteellisten tekijöiden ja luottamuksen välistä yhteyttä. Aihetta on syytä tutkia, sillä emme tiedä työssä tapahtuvan oppimisen ja luottamuksen välisistä yhteyksistä kovinkaan paljoa.

Työ- ja elinkeinoministeriön vuosina 2004, 2010 ja 2016 keräämien työolobarometrien aineistolla (N = 3896) tutkitaan, miten suomalaisten palkansaajien työssä oppiminen ja luottamus ovat yhteydessä sosioekonomiseen asemaan, sukupuoleen, työnantajasektoriin ja työsuhteen luonteeseen. Tutkitaan myös, miten työssä oppiminen ja luottamus ovat yhteydessä toisiinsa, ja miten yhteys on muuttunut vuosien 2004–2016 välillä.

Seikkaperäisemmin tutkitaan vesihuoltolaitoksilta kerätyllä aineistolla (N = 412), miten työntekijän asema ja sukupuoli ovat yhteydessä (a) työyhteisössä koettuun luottamukseen ja (b) työssä oppimisen sujuvuuteen. Tutkitaan myös, miten koettu luottamus ja työssä oppimisen sujuvuus ovat yhteydessä keskenään. Lisäksi tutkitaan, millaiset työssä oppimisen muodot eri-ikäiset miehet ja naiset organisaation eri tasoilla kokevat sopivimmiksi. Vesihuoltolaitokset soveltuvat kohderyhmäksi hyvin, sillä laitosten henkilöstö on perinteisesti hankkinut ison osan osaamisestaan työssä oppien.

Kokoavana tutkimustuloksena voidaan sanoa, että sosioekonominen asema on yhteydessä työssä oppimisen ja luottamuksen kokemuksiin. Toinen keskeinen kokoava tutkimustulos on työpaikan luottamuksen ja työssä oppimisen välinen myönteinen yhteys. Tutkimuksen määrällinen menetelmä osoittautui päteväksi ja tuloksena saatiin uutta kiinnostavaa tietoa työssä oppimisesta. Käytännön suosituksena ehdotetaan, että toimintaympäristöjen alati muuttuessa organisaatioiden kannattaa panostaa luottamuksellisen ilmapiirin kehittymiseen, koska sen vaikutus työssä oppimiseen on todennäköisesti myönteinen.
Viestintä