Väitös (kirurgia): LL Jan-Erik Wickström

LL Jan-Erik Wickström esittää väitöskirjansa ”Pressure measurements, lesion distribution and outcome in peripheral artery disease” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 15.9.2023 klo 12.15 (Johan Haartman-sali, TYKS, T-sairaala, Hämeentie 11 Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/64383818323

Vastaväittäjänä toimii dosentti Jussi Kärkkäinen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Harri Hakovirta (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on kirurgia.

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Alaraajojen tukkiva valtimotauti esiintyy usein yhdessä sepelvaltimotaudin ja aivovaltimoiden valtimokovettumataudin kanssa. Sen tiedetään lisäävän erityisesti sydän- ja verisuoniperäisen kuoleman riskiä. On osoitettu, että valtimotaudin vuoksi alentunut nilkka- ja olkavarsiverenpaineen suhde liittyy lisääntyneeseen kuoleman riskiin. Mittaus saattaa kuitenkin olla epäluotettava esimerkiksi sellaisilla potilailla, joilla valtimoiden seinämät ovat vahvasti jäykistyneet. Varpaasta mitattua verenpainetta käytetään yleisesti alaraajan valtimoverenkierron riittävyyden selvittämiseen verisuonikirurgisilla potilailla. Varvaspaineen mahdollista yhteyttä kuolleisuuteen ei ole kattavasti tutkittu.

Valtimoita kuvantamalla voidaan saada käsitys valtimoahtaumien ja -tukosten sijainnista ja laajuudesta. Aiempien tutkimusten perusteella vaikuttaa siltä, että laaja-alaiset valtimotautimuutokset lisäävät kuoleman riskiä. Muutosten sijainnin ja kuoleman riskin välisen yhteyden osalta tulokset ovat sen sijaan olleet osin ristiriitaisia.

Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin takautuvasti oireista alaraajojen tukkivaa valtimotautia sairastavia potilaita joille tehtiin alaraajavaltimoiden varjoainekuvaus. Tutkimuksessa kävi ilmi, että alentunut varvaspaine oli yhteydessä merkittävästi kohonneeseen kokonais- ja sydän- sekä verisuoniperäisen kuoleman riskiin. Riski oli korkein niillä potilailla, joilla varvaspaine oli huomattavan alhainen molemmissa alaraajoissa. Tutkimus osoitti lisäksi, että säären valtimorunkoihin painottuvat tukokset lisäsivät kuoleman riskiä verrattuna reiden tai lantion tasossa sijaitseviin tautimuutoksiin. Kuoleman riski oli suurin niillä potilailla, joilla säärivaltimoiden tukokset olivat laaja-alaisimmat.
Viestintä