Väitös (lääketieteellinen mikrobiologia ja immunologia): FM Miro Viitala

FM Miro Viitala esittää väitöskirjansa “Re-educating Macrophages to Activate Antitumor Immunity – One Clever Immunotherapy” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 14.4.2023 klo 12:00 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Turku).

Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Cecilia Garlanda (Humanitas University, Italia) ja kustoksena dosentti Maija Hollmén (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on lääketieteellinen mikrobiologia ja immunologia.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9220-1 (kopioi linkki selaimeen).

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Immuunijärjestelmämme suojaa meitä sekä ulkoisia uhkatekijöitä että omia orastavia pahanlaatuisia solujamme vastaan. Valitettavasti syövät oppivat usein kehittyessään sammuttamaan kasvainta torjuvan immuunivasteen tai jopa keplottelevat immuunijärjestelmän edistämään niiden omaa kasvua ja etenemistä. Siksi tarvitaan yhä uusia keinoja hoitaa potilaita, joiden syövät ovat resistenttejä olemassa oleville syöpälääkkeille.

Tässä väitöskirjassa esitän prekliinisen soveltuvuusselvityksen, oletetun vaikutusmekanismin sekä tuloksia varhaisista kliinisistä kokeista kokeelliselle immunoterapialle, vasta-ainevälitteiselle Clever-1-haaskareseptorin estolle, jota ilmentää osajoukko kasvaimeen liittyviä syöjäsoluja. Väitöskirjassa esitetyt tulokset vakiinnuttavat Clever-1:n sisäsyntyisenä immuniteetin vaimentajana, joka hillitsee sekä syöjäsolujen tarmokkuutta että hankittua immuniteettia.

Osoitamme, että Clever-1:n häiritseminen ”uudelleenkouluttaa” syöjäsolut tukemaan kasvainta torjuvaa immuniteettia herättämällä tappaja-T-soluja prekliinisissä kasvainmalleissa. Mekaanisesti ehdotamme tämän olevan seurausta Clever-1:n ja vakuolaarisen ATPaasin yhteistoiminnasta, jonka purkaminen estää antigeenien pilkkomista lysosomeissa ja pelastaa ne ristiinesittelyä varten.

Viimeiseksi esitän tuloksia varhaisista kliinisistä kokeista, joiden perusteella Clever-1:n estäminen saattaa tehostaa kasvainta torjuvaa immuniteettia erityisesti osajoukossa potilaita, joiden kasvaimissa ei ole aktiivista tulehdusvastetta ja joihin tarkastuspisteiden estäjät harvoin tehoavat.