Väitös (laskentatoimi ja rahoitus): KTM Anne Saarinen

KTM Anne Saarinen esittää väitöskirjansa ”Management Control Systems in the Internet-enabled business models” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 1.9.2023 klo 12.00 (Turun kauppakorkeakoulu, LähiTapiola -sali, Rehtoripellonkatu 3, Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/74548ffa-ff9e-416c-8e90-d6c115859ffe/public

Vastaväittäjänä toimivat professori Marko Järvenpää (Vaasan yliopisto) ja professori Jari Huikku (Aalto-yliopisto). Kustoksena toimii professori, dekaani Markus Granlund (Turun kauppakorkeakoulu). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on laskentatoimi ja rahoitus/johdon laskentatoimi.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://www.utupub.fi/handle/10024/175548

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Johdon ohjausjärjestelmät (Management Control Systems, MCS) ovat yrityksen vakiintuneita käytänteitä, jotka yritysjohto on varta vasten ottanut käyttöön ohjatakseen ja yhdenmukaistaakseen kaikkien organisaatiojäsenten käyttäytymistä haluttuun, strategiseen suuntaan. Internet-bisnesmalli tarkoittaa yrityksen arvonmuodostusta ja ansaintalogiikkaa, jonka on mahdollista toteutua vain korkean teknologian, Internetin ja nopeiden tietoliikenneyhteyksien kehityksen myötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen ohjausjärjestelmien kokonaisuus, paketti, (MCS package) Internetin mahdollistamissa bisnesmalleissa on ja miten se eroaa perinteisen, ei-teknologiayrityksen johdon ohjauksesta.

Väitöstutkimus osoittaa, että ohjausjärjestelmien paketissa on kahden tasoisia järjestelmiä, käyttäytymistä organisaation sisällä ohjaavia sekä ekosysteemin ohjausta tavoittelevia. Organisaation sisäistä käyttäytymistä ohjaavat järjestelmät keskittyvät kolmeen ohjaustarpeeseen: arvonluontiin, riskien pienentämiseen ja innovaatioiden mahdollistamiseen. Ekosysteemin toimijoihin, eli yrityksen rajojen ulkopuolelle, suuntautuva ohjaus rakentuu vahvalle organisaatiokulttuurille. Lisäksi ankkuri-/ydinkäytäntö, joka tarkoittaa yrityksen keskeisintä ja merkityksellisintä, muita toimintoja ohjaavaa käytäntöä, liittää organisaation kaiken tekemisen tiiviisti ympäristöönsä. Lisäksi bisnesmallin ja ekosysteemin toimijoiden välille muodostuu sosiaalisia, teknisiä, taloudellisia ja institutionaalisia rakenteita, jotka toisaalta ohjaavat bisnesmallia vahvastikin, mutta samalla sallivat laajan itsenäisen toiminnan. Nämä niin sanotut minimaaliset rakenteet luovat vastavuoroisen ohjausjärjestelmän liiketoimintamallin ja ekosysteemin muiden toimijoiden välille.

Väitöstutkimuksen yhtenä tavoitteena oli auttaa ohjausjärjestelmien parissa toimivia suunnittelemaan ja toteuttamaan tehokas ohjausjärjestelmien paketti vastaavanlaisessa yritysympäristössä. Tutkimuksessa tuodaan esiin käytännön näkökulmia, joiden ymmärtämisestä on hyötyä teknologiayritysten ohjauksessa.
Viestintä