Väitös (lastenkirurgia): LL Venla Soini

LL Venla Soini esittää väitöskirjansa ”SURGICAL ASPECTS OF PEDIATRIC NEUROMUSCULAR SCOLIOSIS - Perioperative bleeding, bone mineral density and health-related quality of life related to spinal fusion” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 3.11.2023 klo 12.00 (TYKS T-Sairaala, Lahesmaa-luentosali, Hämeentie 11, 20520 Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/63252918368 (kopioi linkki selaimeen).

Vastaväittäjänä toimii professori Heikki Kröger (Kuopion yliopistollinen sairaala ja Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena dosentti Arimatias Raitio (Turun yliopisto ja Turun yliopistollinen keskussairaala). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on lastenkirurgia.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9433-5

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Hermo- ja lihassairauksia sairastavilla lapsilla esiintyy muuta väestöä enemmän skolioosia, eli selkärangan käyryyttä, mitä tässä potilasryhmässä nimitetään neuromuskulaariskolioosiksi.

Neuromuskulaariskolioosissa selkärangan virheasento on usein vaikeampi kuin idiopaattisessa skolioosissa. Virheasento voi aiheuttaa potilaalle merkittävää haittaa, kuten pystyasennon ylläpitämisen vaikeutta, kipua, hengitysongelmia sekä ihorikkoja. Tämän vuoksi neuromuskulaariskolioosin hoitoon on syytä kiinnittää erityishuomiota. Vaikea-asteisessa skolioosissa laaja leikkaushoito on usein ainoa hoitovaihtoehto. Neuromuskulaariskolioosin leikkaushoitoon liittyy selvästi suurentunut komplikaatioriski, sillä potilaat ovat jo valmiiksi terveitä lapsia heikkokuntoisempia.

Tässä väitöskirjassa selvitettiin neuromuskulaariskolioosipotilaiden luudutusleikkauksiin liittyviä erityispiirteitä leikkauksenaikaisen verenvuodon, leikkausta edeltävän luuntiheyden ja leikkauksen aiheuttaman elämänlaadun muutoksen osalta. Tuloksia vertailtiin muuten terveisiin idiopaattista skolioosia sairastaviin nuoriin.

Tutkimuksen perusteella neuromuskulaariskolioosipotilaiden leikkauksenaikainen verenvuoto on selvästi vertailupotilaita runsaampaa, ja riskitekijät vuodolle eroavat vertailupotilaista. Neuromuskulaariskolioosipotilaiden luunlaatu on kokonaisuudessaan terveitä lapsia heikompaa ja aiempi leikkaushoito kasvuystävällisillä menetelmillä heikentää neuromuskulaaripotilaiden luunlaatua entisestään. Riskeistä huolimatta luudutusleikkaus selvästi parantaa elämänlaatua sekä neuromuskulaariskolioosipotilaiden että muuten terveiden skolioosipotilaiden kohdalla. Tutkimus tuo uutta tietoa neuromuskulaariskolioosipotilaiden leikkaushoidon suunnitteluun.
Viestintä