Väitös (neurologia): LL Marcus Sucksdorff

LL Marcus Sucksdorff esittää väitöskirjansa ”Smouldering inflammation in multiple sclerosis – A PET imaging study on prediction of disease progression and effects of treatment (Kytevä inflammaatio MS-taudissa – PET-kuvantamistutkimus ennustamaan taudin etenemistä ja hoitovastetta)” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 12.01.2024 klo 12.00 (Tyks T-sairaala, Johan Haartman -auditorio, Hämeentie 11, Turku).

Yleisön on mahdollista osallistua väitökseen myös etäyhteyden kautta: https://utu.zoom.us/j/68927861039

Vastaväittäjänä toimii professori Pentti Tienari (Helsingin yliopisto) ja kustoksena professori Laura Airas (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on neurologia.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9530-1

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

PET-kuvantamisesta apua ennustamaan MS-taudin etenemistä ja hoitovastetta

MS-tauti on yleisin nuorten aikuisten tulehduksellinen, keskushermostoa rappeuttava sairaus, jota sairastaa 13 000 suomalaista. Suurin osa taudista alkaa aaltomaisella muodolla, jossa pahenemisvaiheiden vakavuutta ja esiintymistiheyttä voidaan tehokkaasti vähentää nykyisillä lääkityksillä. Suurella osalla tauti kuitenkin etenee vuosien saatossa, jossa toimintakykyä heikentäviä oireita kertyy enenevästi pahenemisvaiheista riippumatta. Etenevän MS-taudin muotoon ei toistaiseksi ole tarjolla tehokkaita hoitokeinoja.

PET-kuvantamisesta apua lääkevasteen arvioimiseen ja taudinkuvan etenemisen ennustamiseen

Etenevän MS-taudin syynä pidetään aivotulehdusta, jonka aiheuttavat aivojen omien puolustussolujen, mikrogliojen yliaktivoituminen. Sucksdorff havaitsi tutkimuksessaan PET-kuvantamista hyödyntämällä, että taudin kulkuun vaikuttavat lääkkeet vähensivät mikrogliaalista aktiviteettia sairauden etenemisen kannalta kriittisillä aivoalueilla. -Tutkimus osoittaa, että PET-kuvantaminen on lupaava menetelmä tunnistamaan keskushermoston tulehdustilaa sekä arvioimaan taudin kulkuun vaikuttavien lääkitysten hoitovastetta, Sucksdorff toteaa.

Sucksdorff havaitsi lisäksi tutkimuksessaan, että mikrogliasolujen suurempi aktiivisuus aivojen tulehduspesäkkeitä ympäröivillä alueilla ennusti taudin etenemistä pahenemisvaiheista riippumatta. Tulokset selvisivät 69 MS-potilaan ja 18 terveen verrokin aineistosta. -Kyseessä on ensimmäinen tutkimus, jossa osoitetaan aktivoituneiden mikrogliasolujen ennustavan MS-taudin etenemistä. Aktivoituneiden mikrogliasolujen tutkimisen PET-kuvantamisella odotetaan tuovan merkittävää hyötyä MS-taudin synnyn ja kehityksen ymmärtämisessä, toteaa Sucksdorff.
Viestintä