Väitös (tietojenkäsittelytiede): FM Nico Kyngäs

10.3.2023 klo 12.00 - 16.00
FM Nico Kyngäs esittää väitöskirjansa “An Algorithmic Approach to Shift Structure Optimization” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 10.3.2023 klo 12:00 (Turun yliopisto, Natura, Natura X -luentosali, Turku).

Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta: https://echo360.org.uk/section/ab924724-28d6-403f-a630-3f75a89a6ffb/public (kopioin linkki selaimeen).

Vastaväittäjänä toimii professori Jan Westerholm (Åbo Akademi) ja kustoksena professori Jukka Heikkonen (Turun yliopisto). Tilaisuus on suomenkielinen. Väitöksen alana on tietojenkäsittelytiede.

Väitöskirja yliopiston julkaisuarkistossa: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9168-6 (kopioi linkki selaimeen).

Tiivistelmä väitöstutkimuksesta:

Sairaanhoitajapula on maailmanlaajuinen ongelma, jota voidaan helpottaa monesta näkökulmasta. Yksi tapa on kohdistaa hoitajat paremmin vastaamaan vaihtelevaa hoitotarvetta sekä yksittäisen päivän sisällä että eri päivien välillä. Näin voidaan tehdä enemmän hoitotyötä samalla hoitajamäärällä. Työvuororakenteen optimointi ennustetun hoitotarpeen perusteella on oleellinen osa tätä kohdistusta.

Työvuorojen rakenteeseen liittyy paljon muutakin kuin työvoiman tarve. Työvuorojen pituus on laissa ja työehtosopimuksissa säädeltyä. Työntekijöitä kuormittavia yövuoroja koskevat omat erikoissääntönsä, joiden käytännöt vaihtelevat suuresti eri maissa ja eri toimialoilla. Erityyppiset työtehtävät vaativat erilaista osaamista, jota ei yleensä löydy kaikilta työntekijöiltä. Esimerkiksi kotihoidossa työtehtäviä ei ole keskitetty yhteen paikkaan, vaan työvuorot koostuvat varsinaisten työtehtävien lisäksi niiden välillä matkustamisesta.

Erilaiset keskenään kilpailevat tavoitteet tekevät työvuorojen muodostuksesta erittäin haastavan käytännön ongelman. Ihmisen kyky ratkaista tämän tyyppisiä ongelmia on rajallinen, joten on syytä käyttää tietokoneita ja erilaisia optimointimenetelmiä. Tässä väitöskirjassa tutkitaan eräitä työvuororakenteen muodostusongelmia sekä niihin sopivia ratkaisualgoritmeja. Lisäksi tutkitaan, miten muutokset työvuorojen rakenteessa voivat helpottaa työvuorojen miehittämistä ja parantaa työvuorolistoja.