FinEd-verkoston uutiskirje 4/2017

17.12.2017

Tämä on FinEd-verkoston uutiskirje. Uutiskirjeet lähetetään kaikille FinEd-verkostoon kuuluville yliopistokohtaisten yhteyshenkilöiden tai sähköpostilistojen kautta ja julkaistaan FinEd-verkoston nettisivulla. HUOM. FinEd-verkoston verkkosivut uudistetaan ja siirretään ylopistojen ulkopuoliselle palvelimelle vuoden 2018 aikana. Tämä Uutiskirje on myös viimeinen Turusta lähetettävä uutiskirje.

​FinEd-verkoston esiseminaari Rovaniemellä yhdisti tohtorikoulutettavia ja antoi eväitä väitöspolulle

FinEd-verkoston Kasvatustieteen päivien esiseminaari ”PhD Trajectories in Educational Sciences in Finland of 100 Years” järjestettiin Rovaniemellä 29.11. Seminaariin osallistui vähintään kolme tohtorikoulutettavaa jokaisesesta FinEd-jäsenyliopistosta sekä kaksi tohtorikoulutettavaa Helsingin yliopistosta. Kaikki halukkaat mahtuivat mukaan ja yliopistoittain osallistujamäärät olivat seuraavat: ISY 6, JY 7, LY 6, OY 3, TaY 3, TY 10, ÅA 3 ja HY 2. Kutsupuhujat sekä johtoryhmän ja mentoripoolin jäsenet mukaan lukien paikalla oli lisäksi lähes parikymmentä senioriosallistujaa.

Esiseminaarin verkkosivuille on lisätty päivän ohjelman mukaisessa järjestyksessä tilaisuudessa esitetyt kutsupuhujien diat:
Esiseminaarin osallistujilta kerätään palautetta tapahtumasta 31.12. asti. Jos osallistuit esiseminaariin ja haluat vielä antaa palautetta kokemastasi, voit tehdä sen osoitteessa https://www.webropolsurveys.com/S/26EA4AA3C5A228D4.par - kiitos!

FinEd-verkoston vuoden 2017 toiminta

Vuonna 2017 FinEd-verkostolla on ollut ainakin seuraavaa toimintaa:
  • FinEd-esiseminaarin suunnittelu ja toteutus 29.11.2017 Rovaniemellä (40 tohtorikoulutettavaa ja noin 20 senioriosallistujaa ja kutsupuhujaa/alustajaa)
  • Kaksi johtoryhmän kokousta (29.5. ja 29.11.2017)
  • Kolmen yliopiston väitöstutkimuksen toteutus Päivi Atjosen johdolla, myös HY:n, JY:n, LY:n ja ÅA:n väitöskirjojen koodaus yhteistyönä vuoden 2017 loppuun mennessä.
  • Mentoripoolikyselyn toteutus ja tulosten esittely Valtakunnallisessa tohtorikoulutuspäivässä 9.10.2017 Turussa
  • 4 kpl koordinaattorin uutiskirjeitä
  • Koordinaatiovaihdokseen valmistautuminen (nettisivut, talous, perehdytys)
  • Koordinaattorin muu hallinnollinen työ.

Vuoden 2018 toimintasuunnitelmaa esitellään tarkemmin vuoden 2018 ensimmäisessä Uutiskirjeessä, mutta sen sisällöt tulevat seuraamaan pitkälti kuluneen vuoden toimintoja.

Verkoston johtoryhmä kaudelle 2018-2019

FinEd-johtoryhmä vahvisti kokouksessaan Rovaniemellä 29.11. FinEd-verkoston uuden johtoryhmän kaudelle 2018–2019:

Varsinaiset jäsenet:
  • Professori Kirsti Karila, Tampereen yliopisto (pj.)
  • Professori Päivi Atjonen, Itä-Suomen yliopisto (vpj.)
  • Professori Anna-Maija Poikkeus, Jyväskylän yliopisto
  • Professori Heli Ruokamo, Lapin yliopisto
  • Professori Kirsi Pyhältö, Oulun yliopisto
  • Professori Risto Rinne, Turun yliopisto
  • Professori Kristina Ström, Åbo Akademi
Varajäsenet:
  • Professori Leena Koski, Itä-Suomen yliopisto
  • Tutkimuskoordinaattori Satu Perälä-Littunen, Jyväskylän yliopisto
  • Professori Kaarina Määttä, Lapin yliopisto
  • Professori Sanna Järvelä, Oulun yliopisto
  • Professori Erno Lehtinen, Turun yliopisto
  • Koordinaattori Sanna Niukko, Turun yliopisto
  • Professori Michael Uljens, Åbo Akademi
  • Tohtorikoulutettava Minna Körkkö, Lapin yliopisto
  • Tohtorikoulutettava Jenni Tikkanen, Turun yliopisto
  • Tutkimuskoordinaattori Anneli Lehtisalo, Tampereen yliopisto (siht.)

Turku kiittää ja kumartaa – FinEd-verkoston koordinaatio siirtyy Tampereen yliopistoon kaudelle 2018-2019

Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos on ollut OKM/SA-rahoitteisen KASVA-verkoston sekä sen seuraajan, jäsenmaksurahoitteisen FinEd-verkoston koordinaatioyksikkö vuodesta 2003 alkaen. Myös verkostojen johtajana on koko tämän ajan toiminut professori Risto Rinne Kasvatustieteiden laitokselta. On tullut aika siirtää koordinaatio eteenpäin Tampereelle kaudeksi 2018-2019. Koordinaattori ja verkoston johtaja kiittävät luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä sekä toivottavat Tampereen edustajille onnea vetovastuuseen!

FinEd-verkosto kiittää kaikkia jäseniä ja yhteistyökumppaneita kuluneesta vuodesta ja toivottaa kansalliselle kasvatusalan tohtorikoulutusyhteistyölle onnea ja menestystä vuonna 2018!

Seuraava FinEd-uutiskirje ilmestyy alkuvuonna 2018. Ole yhteydessä uuteen koordinaattoriin Anneli Lehtisaloon Anneli.Lehtisalo  @  staff.uta.fi, mikäli Sinulla on asioita, joista haluaisit uutiskirjeessä informoitavan.

Luotu 17.12.2017 | Muokattu 18.12.2017