Kahdeksan hakijaa yhtä tutkijankoulutuspestiä kohden

04.12.2013

Yhteensä 802 tohtoriksi tähtäävää haki tarjolla olleita noin sataa yliopiston rahoittamaa tutkijankoulutuspaikkaa.

​​
Turun kauppakorkeakoulun tohtoriohjelman yliopiston maksamiin positioihin haki 95 tohtoriksi tähtäävää, heistä 50 ulkomaalaisia tai ulkomaalaistaustaisia. Eri pituisia työsuhteita myönnettiin yhteensä 13, yhden niistä sai Sini Laari (vas.). Tohtoriohjelman johtajan Aino Halinen-Kailan mukaan Laarin tutkimusaihe osuu hienosti kauppakorkean tutkimuksen vahvuusalueisiin: yritysten yhteistyöverkostoihin ja vastuulliseen liiketoimintaan.

Turun yliopiston tutkijakoulu on uudistanut vahvasti toimintaansa kuluvan vuoden aikana. Tutkijakouluun perustettiin kesäkuussa 2013 yhteensä 16 tohtoriohjelmaa, ja jokainen yliopiston noin 1800 tohtorikoulutettavasta kuuluu yhteen niistä.

Syksystä 2013 alkaen tohtorikoulutettavaksi Turun yliopistoon haetaan tohtoriohjelmien kautta. Koulutuspaikkaa haki 861 henkilöä, ja 59:ttä lukuun ottamatta muut hakivat myös palkallista tutkijakoulutettavan pestiä.

Tutkijakoulukoordinaattori Eeva Sievi korostaa, että kaikille tohtorikoulutettaville on tarjolla yhtäläinen tuki ja ohjaus, mutta joukosta 200:lle myös yliopiston maksama tutkijakoulutettavan työsuhde.

Jatkossa vuosittain hakuun noin 50 paikkaa

Yksi uusista yliopiston palkkalistoilla tohtoriväitöskirjaansa työstäviä on huhtikuussa kauppatieteiden maisteriksi valmistunut Sini Laari.

– Tutkin yritysten ympäristövalvontaa ja –yhteistyötä toimitusketjuissa ja sitä, miten ne vaikuttavat yrityksen suorituskykyyn. Tarkastelen asiaa esimerkiksi tuloksen sekä toimintavarmuuden kautta. Saamani paikka takaa sen, että voin nyt keskittyä täysipainoisesti tutkimuksen tekoon, Laari sanoo.

Laarin kausi kestää vuoden 2016 loppuun, osalla pesti on lyhyempi, sillä täyttöön haluttiin porrastus

– Jatkossa uusia yliopiston maksamia tutkijakoulutettavien paikkoja avataan vuosittain neljännes kokonaismäärästä. Miten ne tohtoriohjelmien välillä jakautuvat, määrittyy muun muassa eri tohtoriohjelmien tuloksellisuuden perusteella, Sievi sanoo.

Kolmannes hakemuksista ulkomailta

Sievi iloitsee erityisesti siitä, että tutkijakoulupaikat herättivät kiinnostusta myös kansainvälisesti. Hieman yli kolmannes hakijoista oli ulkomaalaisia, vaikka hakuaikataulu olikin ulkomaalaisia ajatellen hankala. Monet ohjelmat kun edellyttivät, että hakijalla on jo ohjaaja Turun yliopistossa, kaikki halukkaat eivät sellaista ennättäneet löytää.

– Hakumenettelyä täytyy vielä kehittää, jotta voimme rekrytoida tehokkaammin myös ulkomaalaisia hakijoita. Muutoksiin on mahdollisuus, kun jatkossa paikkoja avataan vuosittain, Sievi sanoo.

Turun kauppakorkeakoulun tohtoriohjelman johtajan Aino Halinen-Kailan mukaan kauppakorkeakouluun tulleista 96 hakemuksesta 50 oli ulkomaalaisen tai ulkomaalaistaustaisen hakijan jättämä. Lopullisessa karsinnassa yhden pisimmistä pesteistä sai ulkomaalainen hakija.
– Jo se, että ulkomaalaiset ja suomalaiset hakevat paikkoja samoilla säännöillä, on askel eteenpäin. Tämä on meille mahdollisuus kilpailuttaa myös kansainvälisiä opiskelijoita. Meillä kansainvälisyys näkyi myös siinä, että osa hakemusten ulkopuolisista arvioijista oli ulkomaisista yliopistoista, Halinen-Kaila sanoo.

Järjestelmä johtaa parempaan laatuun

Tutkijakoulun tavoitteena on innostaa tutkijat tavoittelemaan nykyistäkin parempaa laatua. Jo hakuvaiheen kokemukset paljastavat, mitä järjestelmällinen toiminta tuottaa.

– Graduvaiheesta saakka olen selkeästi tähdännyt tohtorintutkintoon. Hain ja sain jatko-opiskeluoikeuden keväällä. Kun tohtorikoulutettavien paikat avattiin hakuun, työstin tutkimussuunnitelmaani vielä tarkemmaksi. Määrittelin tarkemmin aiheeni, aikatauluni, työsuunnitelmani, Laari sanoo.

Halinen-Kaila tunnustaa, että kuluvan vuoden aikana toteutettu tohtoriohjelmien uudistus pani myös tiedekunnat ja tohtorikouluista vastuulliset toden teolla töihin. Vaikka kauppakorkeakoululla oli edelliselläkin kaudella hyvin toimiva tohtoriohjelma, moni asia arvioitiin nyt uudelleen.

– Se oli hyvä kehitysprosessi, joka osoitti myös, että Turun yliopistossa tohtorikoulutus otetaan tosissaan ja sitä halutaan arvioida ja kehittää. Se oli myös työläs prosessi, jonka onnistumisen kannalta oli ratkaisevaa, että rehtori päätti osoittaa tälle rahoitusta. Jos tutkijakoulutettavan paikkoja olisi ollut tarjolla vain muutama, ei niin mittavassa työssä olisi ollut mieltä, Halinen-Kaila sanoo.

Hän kokee nykyisen mallin vastuuttavan yliopistoja tehokkaammin kuin vanha malli. Suomen Akatemian rahoittamassa tutkijakoulumallissa määriteltiin valtakunnallisella tasolla kunkin tieteenalan positioiden määrä, joista sitten kilpailtiin kansallisesti. Nyt niin Turun yliopisto kuin muutkin yliopistot joutuvat miettimään tohtorikoulutuksen prioriteetit ja resursoinnin omassa organisaatiossaan ja päättämään muun muassa koulutusalojen strategisten merkitysten pohjalta, missä positioita avataan.

Erja Hyytiäinen​

Luotu 04.12.2013 | Muokattu 05.12.2013