alt=""

"Avoin yliopisto on kuulunut aina opintoihini ja työhöni"

Lahden kansanopistossa opettajana ja koordinaattorina työskentelevä Anna Halme on hyödyntänyt eri alojen avoimia yliopisto-opintoja monin tavoin opiskelu- ja työuransa aikana. Lue Annan opiskelutarina!

- Valitsin ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen ensimmäiseksi jatko-opiskelupaikakseni Lahden kansanopiston sillä perusteella, että siellä oli mahdollisuus suorittaa lukuvuoden aikana kulttuurihistorian approbatur eli perusopinnot avoimen yliopiston opintoina Turun yliopistoon.

Pian sen jälkeen suoritin myös kulttuurihistorian cum lauden eli aineopinnot, sitten musiikkitieteen approbaturin ja muita historiakursseja. Sain ne hyväksiluettua, kun tulin hyväksytyksi tutkinto-opiskelijaksi Turun yliopistoon - olinkin siten jo aika pitkällä opinnoissani ja pääsin pian gradun tekoon.

Lahden opintoryhmässä opintomaksuun sisältyi tuolloin painettu uudenkiiltävä oppimateriaali. Tuntui samalla tavalla kiehtovalta kuin aikanaan lapsena kouluvuoden alussa, kun tutor jakoi oppikirjat ja opiskeluoppaat. Nykyisin materiaaleja Moodlesta ladatessa ei ihan tunne samanlaista sykähdystä kuin silloin lähiopetuksessa, kun sai käteensä tasokkaan ja visuaalisesti kauniin materiaalipaketin jokaisen opintojakson alussa. Kaikki tuo materiaali on nykyään koottuna työpisteeni kirjahyllyyn, sillä aikanaan minusta tuli kulttuurihistorian ja taidehistorian avoimen yliopisto-opetuksen tutor ja opettaja samassa kansanopistossa, jossa aloitin opiskelutaipaleeni.

Opiskelu avoimessa yliopistossa on kuulunut elämääni työelämänkin aikana. Se on tarjonnut sujuvan mahdollisuuden opiskella työn ohessa ja saavuttaa pätevyyksiä, kelpoisuuksia ja täydennyskoulutusta.

Turun yliopiston avoimessa yliopistossa olen viime aikoina opiskellut monikulttuurisuutta, Itä-Suomen yliopiston avoimessa taloustieteen perusteet, Helsingin avoimessa oikeustieteen johdantokurssin ja Jyväskylän avoimessa aikuiskasvatustieteen perusopinnot. Avoimessa yliopistossa opiskelemisen joustavuus on näkynyt esimerkiksi siinä, että saatoin tenttiä tenttejä työpaikallani opiskelijoidemme joukossa yleisinä tenttipäivinä.

Vielä yksi poliittisen historian essee on laatimatta, mutta sen valmistuttua voin anoa todistusta yhteiskuntaopin opettajan kelpoisuudesta. Tämän saavuttamisessa avoimen yliopiston opintojärjestelmällä ja etenkin verkko-opinnoilla on ollut ensiarvoinen merkitys. Sen tarjoamat mahdollisuudet ovat merkittävästi ohjanneet polkuani kohti nykyistä työtäni koulutusalalla koordinaattorina ja opettajana.

Opintokokonaisuuksien tullessa suoritetuiksi ajattelen usein, etten enää ensi hätään ryhdy uuteen opintourakkaan, mutta enköhän taas jossakin vaiheessa löydä itseni Moodlen ja jonkin avoimen yliopiston kurssin ääreltä!

Anna Halme
FL, AIPE-koulutuksen koordinaattori,