Anni
Pakarinen
Linkit
Asiantuntijuusalueet
Biografia
Olen sairaanhoitaja (erikoistunut medisiinis-kirurgiseen hoitotyöhön), terveystieteiden maisteri (MHSc) ja hoitotieteen tohtori (PhD). Vuodesta 2025 alkaen olen toiminut hoitotieteen dosenttina Turun yliopistossa. Tällä hetkellä työskentelen erikoistutkijana Hoitotieteen laitoksella, keskittyen terveyden edistämiseen, monitieteiseen tutkimukseen sekä innovatiivisten terveydenhuollon ratkaisujen kehittämiseen.
Opetus
Olen toteuttanut ja suunnitellut opetusta seuraavilla opintojaksoilla: Design ajattelua sosiaali ja terveydenhuoltoon, Health Innovations- from ideas to impact in device development, Digitaalinen kulttuuri ja terveys (Asklepios), Hoitotieteen tutkimus ja raportointi, Evidence based practice ja Digitalization supporting clinical nursing, Design Thinking in healthcare innovation, Palveluohjaus (täydennyskoulutus) ja Research and reportage in Nursing science. Lisäksi ohjaan opiskelijoiden opinnäytetöitä (kandidaatintutkielmat, pro gradu -tutkielmat ja väitöskirjat).
Tutkimus
Tutkimukseni kohdistuu väestön terveyden edistämiseen ja digitaalisiin interventioihin, erityisesti hyötypeleihin ja pelillisiin sovelluksiin sekä sensoriteknologian hyödyntämiseen. Tutkimukseni lähestyy aihetta monesta näkökulmasta käsin; digitaalisten interventioiden käyttäjälähtöisestä kehittämisestä, niiden käytettävyyden, soveltuvuuden ja vaikuttavuuden arvioinnista, aina implementointiin asti. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa kuin menetelmiä ammattilaisten työn tueksi, väestön oman terveyden ylläpitämiseksi sekä laadukkaiden ja näyttöön perustuvien digitaalisten interventioiden hyödyntämiseksi terveydenhuollossa ja sosiaalialalla sairauksien ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen. Tavoitteena on myös tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää suunniteltaessa ja kehitettäessä uusia digitaalisia interventioita terveyden edistämisen tarkoituksiin.
"Gamification for Health" tutkimusryhmän päätutkija: https://sites.utu.fi/nursingscienceresearchprogrammes/intelligent-health/gamification-for-health/