Ota yhteyttä
Asiantuntijuusalueet
Svenska språket
Biografia
Työskentelen Turun yliopistossa pohjoismaisten kielten oppiaineessa Turku Institute of Advanced Studiesin (TIAS) rahoittamana post-doc-tutkijana (1.1.2017-31.12.2019).
Valmistuin filosofian maisteriksi Turun yliopistosta keväällä 2004 pääaineenani pohjoismainen filologia ja ranskan kieli ja opettajan pedagogiset opinnot sivuaineenani. Suoritin tohtorintutkinnon vuonna 2013 pohjoismaisissa kielissä Turun yliopistossa. Väitöskirjani "Species och artikelbruk i finskspråkiga grundskolelevers inlärarsvenska. En longitudinell undersökning i årskurserna 7-9" on vapaasti ladattavissa internetistä.
Työskentelin väitökseni jälkeen ruotsin kielen yliopisto-opettajana ja yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopistossa ja pohjoismaisten kielten yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa.
Tutkimus
TIAS-projektini Grammatical competence: A Comparative study of written Swedish by Finnish-speaking early total immersion students
käsittelee suomalaisten kielikylpyoppilaiden kieliopillista kompetenssia
ja etsii vastauksia mm. kysymykseen, mitkä kieliopin ilmiöt ovat vaikeita
vielä kielikylvyn jälkeenkin.
Väitöskirjani käsitteli määräisyyttä ja artikkelin käyttöä ns. perinteistä kielenopetusta saaneiden peruskoululaisten kirjallisessa ja suullisessa oppijaruotsissa ja graduni suomenkielisten lukiolaisten kykyä käyttää ruotsin kielen passiivirakenteita ja man-rakennetta, joten kompleksiset kieliopin ilmiöt suomenkielisten oppijoiden tuotoksissa muodostavat tutkimukseni punaisen langan.
I mitt TIAS-projekt Grammatical competence: A Comparative study written Swedish by Finnish-speaking early total immersion students forskar jag i grammatisk kompetens hos finskspråkiga språkbadselever och letar bl.a. efter svar på frågan vilka grammatiska företeelser som är svåra för inlärare ännu i slutet av språkbadet.
Min doktorsavhandling handlade om species och artikelbruk i talad och skriven svenska hos informanter som fått så kallad traditionell svenskundervisning. I min avhandling pro gradu undersökte jag däremot hur finska gymnasister använder svenskans passiva konstruktioner samt man-konstruktion i ett skriftligt material. Med andra ord är de komplexa grammatiska företeelserna hos finska svenskinlärare den röda tråden i min forskning.
https://www.utu.fi/fi/yksikot/hum/yksikot/pohjoismaisetkielet/oppiaine/henkilokunta/EevaLiisa_Nyqvist/Sivut/publikationer.aspx