Eeva Nyqvist profiilikuva
Eeva
Nyqvist
dosentti, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
FT

Ota yhteyttä

Asiantuntijuusalueet

Ruotsin kieli
toisen kielen oppiminen
kielikylpy
kielioppi
Svenska språket
andraspråksinlärning
språkbad
grammatik

Biografia

Työskentelen Turun yliopistossa pohjoismaisten kielten oppiaineessa Turku Institute of Advanced Studiesin (TIAS) rahoittamana post-doc-tutkijana (1.1.2017-31.12.2019).

Valmistuin filosofian maisteriksi Turun yliopistosta keväällä 2004 pääaineenani pohjoismainen filologia ja  ranskan kieli ja opettajan pedagogiset opinnot sivuaineenani. Suoritin tohtorintutkinnon vuonna 2013 pohjoismaisissa kielissä Turun yliopistossa. Väitöskirjani "Species och artikelbruk i finskspråkiga grundskolelevers inlärarsvenska. En longitudinell undersökning i årskurserna 7-9" on vapaasti ladattavissa internetistä.

Työskentelin väitökseni jälkeen ruotsin kielen yliopisto-opettajana ja yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopistossa ja pohjoismaisten kielten yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa.

Tutkimus

TIAS-projektini Grammatical competence: A Comparative study of  written Swedish by Finnish-speaking early total immersion students käsittelee suomalaisten kielikylpyoppilaiden kieliopillista kompetenssia ja etsii vastauksia mm. kysymykseen, mitkä kieliopin ilmiöt ovat vaikeita vielä kielikylvyn jälkeenkin.

Väitöskirjani käsitteli määräisyyttä ja artikkelin käyttöä ns. perinteistä kielenopetusta saaneiden peruskoululaisten kirjallisessa ja  suullisessa oppijaruotsissa ja graduni suomenkielisten lukiolaisten kykyä käyttää ruotsin kielen passiivirakenteita ja man-rakennetta, joten kompleksiset kieliopin ilmiöt suomenkielisten oppijoiden tuotoksissa muodostavat tutkimukseni punaisen langan.

I mitt TIAS-projekt Grammatical competence: A Comparative study  written Swedish by Finnish-speaking early total immersion students forskar jag i grammatisk kompetens hos finskspråkiga språkbadselever och letar bl.a. efter svar på frågan vilka grammatiska företeelser som är svåra för inlärare ännu i slutet av språkbadet.

Min doktorsavhandling handlade om species och artikelbruk i talad och skriven svenska hos informanter som fått så kallad traditionell svenskundervisning. I min avhandling pro gradu undersökte jag däremot hur finska gymnasister använder svenskans passiva konstruktioner samt man-konstruktion i ett skriftligt material. Med andra ord är de komplexa grammatiska företeelserna hos finska svenskinlärare den röda tråden i min forskning.

https://www.utu.fi/fi/yksikot/hum/yksikot/pohjoismaisetkielet/oppiaine/henkilokunta/EevaLiisa_Nyqvist/Sivut/publikationer.aspx

Eeva-Liisa Nyqvist on ResearchGate