Linkit
Asiantuntijuusalueet
Biografia
Ekaterina (Kati) Panina on markkinoinnin tutkijatohtori. Hän on innostunut sosiaalisesti, ympäristöllisesti ja taloudellisesti kestävästä ja vastuullisesta liiketoiminnan ja palvelujen kehittämisestä. Hänen asiantuntemuksensa liittyy asiakaskokemuksen ja asiakaskokemuksen johtamisen eri konteksteissa, kaikkikanavaisesta vähittäiskaupasta ja jakamistalosalustoista teollisiin ratkaisuihin ja palveluihin. Hän on myös kiinnostunut asiakaspolkuanalyysistä, palvelu- ja kokemusmuotoilusta, kokemusten vaikutuksesta sosiaalisesti hyödylliseen käyttäytymiseen sekä palvelualoitteista, joilla pyritään ratkaisemaan ajankohtaisia globaaleja haasteita.
Kielet: suomi, englanti, venäjä
Opetus
Ekaterina on toiminut vastuullisena opettajana useilla kandidaattitason markkinointikursseilla. Tällä hetkellä hän vastaa MAY Markkinoinnin perusteet -kurssista ja verkkoanalytiikan kurssista (MA32 Adobe Analytics for Business). Hänellä on myös kokemusta opiskelijoiden opinnäytetöiden ohjaamisesta kandidaatti-, maisteri- ja tohtoritasolla.
Tutkimus
Tällä hetkellä Ekaterina työskentelee Business Finlandin ja yhteistyökumppaneiden rahoittamassa COMMA-tutkimushankkeessa, jossa tutkitaan, miten turvallisuuteen perustuvaa arvoa luodaan koko järjestelmän elinkaaren ajan liikkuvien koneiden kontekstissa. Ekaterinan tutkimustehtävä tuo projektiin asiakasnäkökulmaa tutkimalla, miten B2B-asiakkaat kokevat kyberturvallisuuden ja -riskin teollisuuslaitteiden ja niihin liittyvien palveluiden hankinnassa ja käytössä.
Lisäksi Ekaterina on mukana LSR:n rahoittamassa DESINEX-hankkeessa (Designing Circular Economy Experiences) ja Suomen Akatemian rahoittamassa laajemmassa CIRCEX-konsortiohankkeessa. Hankkeissa tutkitaan ihmisten kokemusten syntymistä ja roolia kiertotaloudessa. Fokuksena on erityisesti miten kiertotalouskokemukset vaikuttavat yksilöiden sitoutumiseen kiertotalouden käytänteisiin ja miten nämä kokemukset voidaan muotoilla siten, että ne kannustavat eri sidosryhmiä materiaalin kiertokulun varrella osallistumaan entistä aktiivisemmin kiertotalouteen.
Hän työstää myös useita tutkimukseensa liittyviä artikkeleita ja viimeistelee julkaisuja väitöstutkimushankkeestaan, joka käsittelee strategista asiakaskokemusjohtamista B2B-yrityksissä. Hankkeessa tunnistettiin yhteyksiä johtamistoimien ja tavoitekokemusten välillä osana systemaattisia pyrkimyksiä luoda erilaistavaa asiakaskokemusta.