Mikko
Tiilikainen
yliopistonlehtori, opettajankoulutuslaitos (Rauma)
MA
Asiantuntijuusalueet
opetuksen ja opettajankoulutuksen tutkimus (erit. opetukselliset lähestymistavat ja didaktinen harkinta)
opetuksen teoria
laadullinen tutkimus
Julkaisut
Development of teacher-child conversations during three years of teacher coaching in dialogic approach to reading (2026)
Early Childhood Research Quarterly
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Reflektiokäytännöt opettajien resilienssiä vahvistamassa (2025)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Opetusvuorovaikutteinen resilienssi oppilaiden opiskelukyvyn vahvistamisena – käsiteanalyyttinen tarkastelu (2025)
Kasvatus : Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Viestejä lasten neuvottelukunnalta: Miten lasten osallisuutta voidaan vahvistaa kouluyhteisössä? (2025)
Kasvun tuki -aikakauslehti
(B1 Vertaisarvioimaton kirjoitus tieteellisessä lehdessä )
Student teachers’ learning-to-teach patterns: connecting teaching approaches, teacher intentions, and self-perceived instructional impact (2025)
Scandinavian Journal of Educational Research
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
The role of teachers in guiding student peer interactions: conceptions of pre-service teachers (2025)
Social Psychology of Education
(A1 Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tieteellisessä lehdessä )
Emerging Teacher Resilience in Practicum Pedagogies: A Reflective Practice Perspective (2024)
(A3 Vertaisarvioitu kirjan tai muun kokoomateoksen osa)Millaisella tiedolla on käyttöä opetustyössä : Täydennyskoulutusmateriaali opettajille (MAP-hanke) (2022)
(O2 Muu julkaisu )Opportunities and participation in conversations: The roles of teacher’s approaches to dialogic reading and child’s story comprehension (2022)
Journal of Early Childhood Education Research
(Vertaisarvioitu alkuperäisartikkeli tai data-artikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä (A1))