Veijo
Vaakanainen
Linkit
Asiantuntijuusalueet
Biografia
2016-2025 Väitöskirjatutkija, Pohjoismaiset kielet, Turun yliopisto (rahoitus 2018 Svenska kulturfonden; 2019-2020 Svenska litteratursällskapet i Finland; 2021-2022 Svenska kulturfonden & Svenska litteratursällskapet i Finland)
2023 - Ruotsin kielen yliopisto-opettaja, Kieli- ja viestintäopintojen keskus, Turun yliopisto
2021-2023, Tuntiopettaja, Pohjoismaiset kielet, Turun yliopisto & Kieli- ja viestintäopintojen keskus, Turun yliopisto
2020-2021, Tuntiopettaja, Pohjoismaiset kielet, Turun yliopisto & svenska språket, Åbo Akademi
2018-2019 Ruotsin kielen päätoiminen tuntiopettaja (lukio ja peruskoulu), Lahden yhteiskoulu
2017 Projektitutkija, Pohjoismaiset kielet, Turun yliopisto (Helsekvenser i tre morfologiskt olika inlärarspråk)
2016-2017 Tuntiopettaja, saksan kieli, Turun yliopisto
Opetus
Olen toiminut vuodesta 2023 lähtien ruotsin kielen yliopisto-opettajana Turun yliopiston Kieli- ja viestintäopintojen keskuksessa. Opetuksessani olen keskittynyt suullisen ja kirjallisen työelämäviestinnän opettamiseen etenkin lääketieteellisen tiedekunnan sekä kauppakorkeakoulun opiskelijoille. Tutkintoon kuuluvien toisen kotimaisen kielen kurssien lisäksi olen opettanut myös valmentavia kursseja sekä syventäviä valinnaisia ruotsin kursseja.
Aiemmin olen ollut tuntiopettajana Pohjoismaisten kielten sekä saksan kielen oppiaineissa Turun yliopistossa sekä ruotsin kielen oppiaineessa Åbo Akademissa. Opettamani kurssit ovat käsitelleet ruotsin ja saksan kielioppia sekä vieraan kielen oppimista.
Yliopistomaailman lisäksi minulla on opettajakokemusta myös perusopetuksesta (ala- ja yläluokilta), toiselta asteelta sekä vapaasta sivistystyöstä.
Yliopisto-opetuksessa suurimpia mielenkiinnon kohteitani ovat tieto- ja viestintäteknologia ja erityisesti tekoälyn tehokas opetuskäyttö, motivoivien, monipuolisten ja opiskelijalähtöisten oppimateriaalien laatiminen sekä tutkimusperustainen kieltenopetus.
Tutkimus
Väitöskirjatutkimuksessani tarkastelin suomenkielisten ruotsinoppijoiden konnektorien käyttöä systeemis-funktionaalisen kieliteorian (SFL) avulla. Tutkin, miten oppijat eri taitotasoilla rakentavat tekstinsisäisiä merkitys- ja riippuvuussuhteita kirjoittaessaan tekstejä.
Yksi keskeinen näkökulma tutkimuksessani oli kirjoitusprosessin dynamiikka, jota tarkastelin näppäilyntallennuksen avulla. Tämän lisäksi vertailin myös kielten oppijoiden konnektorien käyttöä ruotsissa ja saksassa.
Laajemmin olen kiinnostunut vieraan kielen kirjoittamisesta, monikielisyydestä, oppijankielestä sekä digitaalisten työkalujen, erityisesti tekoälyn, mahdollisuuksista kielten oppimisen ja opetuksen tutkimuksessa.