Lääkintöneuvos Alhopuro: Tulevaisuus tehdään yliopistossa

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro on Turun yliopiston alumni ja merkittävä tukija. Alhopuro opiskeli Turun yliopistossa lääkäriksi. Hän johti Lääkäriasema Pulssia noin 40 vuotta ja työllisti runsaasti myös muita Turun yliopiston alumneja.

”Älkää kysykö, mitä maanne voi tehdä teidän hyväksenne, vaan kysykää, mitä te voitte tehdä maanne hyväksi” sanoi Yhdysvaltain presidentti John F. Kennedy virkaanastujaispuheessaan vuonna 1961. Nämä sanat tekivät vaikutuksen nuoreen Sakari Alhopuroon ja hän otti ajatuksen elämänohjeekseen. Nyt Alhopuro on Turun yliopiston merkittävä tukija.

- Olen kiitollinen koulutuksesta, jonka aikoinaan sain. Turun yliopistosta saamani opit ovat kantaneet minua tiukissakin paikoissa elämässäni. Myöhemmin olen hyödyntänyt muun muassa Turun yliopiston tulevaisuudentutkimuksen osaamista, joka tuki sekä yritykseni menestystä että henkilökohtaista kehitystäni, Alhopuro sanoo.

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro

1960-luvun alkupuolella vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa Alhopuro tutustui amerikkalaiseen lahjoituskulttuuriin ja näki, miten yhteistä hyvää voidaan tuottaa lahjoitusten kautta. Myöhemmin Alhopuro on lahjoituksillaan mahdollistanut muun muassa Turun yliopiston terveystaloustieteen ja luonnon monimuotoisuuden koulutusta ja tutkimusta. Nämä teemat ovat hänelle tärkeitä sekä työn että henkilökohtaisen kiinnostuksen kautta.

- Yliopistolle annettu raha menee hyvään tarkoitukseen. Tutkimus ja koulutus vaikuttavat suoraan siihen, millaisessa maailmassa tulevaisuudessa eletään. Myös Turun alue olisi hyvin erilainen ilman yliopiston monipuolista vaikutusta alueen arkeen ja kilpailukykyyn, Alhopuro muistuttaa.

Aktiivisena alumnina Alhopuro pitää tärkeänä yliopiston kasvattien roolia yliopiston tukijoina ja kumppaneina. Hän kannustaakin muita alumneja pitämään yhteyttä Turun yliopistoon ja pysymään mukana yliopiston toiminnassa.

- Toivon, että entistä useampi Turun yliopiston alumni aktivoituu yhteistyöhön ja yliopiston tukemiseen itse parhaaksi katsomallaan tavalla. Yliopiston hyväksi toimiminen on antoisaa ja mielenkiintoista, Alhopuro toteaa.