Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet: Yhteiskunnan kehitys perustuu vahvasti tieteeseen

Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiö on viime vuosina tukenut useita Turun yliopiston hankkeita lahjoituksillaan. Säätiön lahjoittamilla varoilla on kehitetty muun muassa hoitotieteen tutkimusta ja koulutusta, lastenpsykiatrian tutkimusta ja lastensuojelutyötä.

Turussa 1800-luvulla vaikuttaneen Carl-Gustav Eschnerin testamentista alkunsa saanut Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet tukee sairaalatoimintaa ja vanhusten hoitoa sekä viime vuosina yhä enemmän myös ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa.

- Seuraamme aktiivisesti yhteiskunnallista keskustelua ja tunnistamme teemoja, joissa haluamme olla mukana. Lasten tekemien hätäkeskuspuhelujen korkea määrä Varsinais-Suomessa herätti meidät lapsiin ja nuoriin kohdistuvan ennaltaehkäisevän työn ja tutkimuksen tukemiseen Turun yliopistossa, kertoo säätiön hallituksen puheenjohtaja Henrik Carlstedt.

Säätiö haluaa lahjoituksillaan kehittää Turun ja ympäröivän alueen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa. Sote-uudistuksen myötä alan laadukas koulutus ja tutkimus on entistäkin tärkeämpää.

- Tutkimuksen ja koulutuksen tukeminen on tehokas keino vaikuttaa tulevaisuuteen. Uskomme, että yhteiskunnan kehitys perustuu vahvasti tieteeseen, toteaa säätiön toimitusjohtaja Henrik Karlsson.