Työnantajan velvollisuus tarjota ”muuta” työtä

Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta järjestää täydennyskoulutusta kaikille kiinnostuneille.

Koulutuksessa selvitetään, millaisissa eri tilanteissa työnantajalle syntyy velvollisuus selvittää muun työn olemassaoloa ja tarjota mahdollista muuta työtä työntekijälle. Tarkastelussa keskitytään velvoitteeseen henkilö- ja kollektiiviperusteisissa irtisanomisissa. Selvitettäväksi tulee muun ohessa, mitä työtä tulisi tarjota, samoin kuin työn tarjoamisen ajankohtaa ja tapaa. Edelleen selvitetään, miten yhdenvertaisuuslaissa tarkoitettu mukautusvelvollisuus ja työnantajan lojaliteettivelvoite vaikuttavat asiaan.

Luennoitsija

OTT, varatuomari, työ- ja sosiaalioikeuden dosentti Jaana Paanetoja

Turun yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta

Calonia, Cal1006, Caloniankuja 3, 20500 Turku

Torstaina 7.11.2019 klo 12.30–16.00

Koulutuksen sisältö:

1) Työnantajan laaja velvoite

•  lakiin perustuvat velvoitteet
  • kirjoittamaton lojaliteettivelvoite

2) Muun työn vaikutus harkittaessa työntekijän irtisanomis

• sairausperuste
  • muu henkilöön liittyvä peruste
  • kollektiiviperuste

3) Velvoitteen ajallinen kesto

4) Mitä muulla työllä tarkoitetaan?

• avoinna oleva vai järjestettävissä oleva tehtävä?

5) Mitä työnantajan on tehtävä: selvittely ja mahdollinen tarjoaminen

• miten työtä on tarjottava?
  • kieltäytymisen vaikutus
  • tasapuolisuus ja syrjinnän kielto

6) Oma yritys vai sen rajat ylittäen?

7) Laiminlyönnin seuraukset

190 euroa + alv 24 %. Hinta sisältää iltapäiväkahvin.

Sitova ilmoittautuminen viimeistään 31.10.2019

Koulutukseen on mahdollisuus osallistua myös etänä, Skypeyhteyden kautta. Tällöin hinta on 185 euroa + alv 24 %.

Sitova ilmoittautuminen Skypeyhteyden kautta (viimeistään 31.10.2019)

Osallistumismaksu maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.

Koulutus järjestetään, mikäli osallistujia on riittävästi. Mahdollisesta peruuntumisesta ilmoitamme erikseen.

Lisätiedustelut koulutuksesta oik-taydennyskoulutus@utu.fi

Käy katsomassa myös täydennyskoulutuksen Facebook-sivuillamme!