Puu, jonka levästönä aivojen muotoinen kuvio ja teksti Suomen Asianajajaliiton ja  yliopistojen yhteistyössä  suunniteltu  täydennyskoulus.

Osakkeiden lunastusriidat osake- ja asunto-osakeyhtiöissä

Oikeustieteellinen tiedekunta järjestää yhteistyössä Asianajajaliiton ja Tampereen yliopiston kanssa ammatillisen täydennyskoulutustilaisuuden kaikille kiinnostuneille.  Koulutus on asianajajien täydennyskoulutusvelvoitteen täyttävää koulutusta.

MA 6.2.2023 klo 12.00-15.30
Helsinki, Helsingin käräjäoikeus, Porkkalankatu 13
Tilaisuus järjestetään pelkästään teams-etäyhteydellä. Paikan päälle ilmoittautui vain muutama osallistuja

PE 10.3.2023 klo 12.00-15.30
Vaasa, Vaasan hovioikeus, Rantakatu, Hovioikeudenpuisto
Koulutus järjestetään ainoastaan etäyhteydellä.

Koulutuksessa käydään läpi lunastusriitoihin tyypillisesti liittyviä teemoja, joista osa on perustasolla, mutta osa myös syventävällä tasolla.

Koulutus on suunnattu kaikille asianajajille, jotka työskentelevät osake- ja asunto-osakeyhtiöihin liittyvien oikeudellisten kysymysten kanssa (päätösten valmistelussa, täytäntöönpanossa, sekä moiteoikeudenkäynneissä) sekä tuomioistuimissa työskenteleville henkilöille, jotka ratkaisevat yhtiöoikeudellisia asioita.

Luennoitsija: Yritysjuridiikan professori, OTT, VTM (taloust.) Veikko Vahtera

Koulutuksen sisältö

Osakkeiden lunastamiseen liittyvät riidat ovat yleisiä sekä osake- että asunto-osakeyhtiöissä. Tyypillisesti riidan kohteena on lunastusoikeuden sisältöön tai lunastushintaan liittyvät seikat. Koulutuksessa käydään läpi osake- ja asunto-osakeyhtiöiden tyypillisimpiä lunastuskysymyksiä mm. seuraavista teemoista:

Yhtiöjärjestyksen lunastuslausekkeeseen perustuvat riitaisuudet

• OYL:n olettamasäännökset lunastuslausekkeesta (lunastukseen oikeutetut tahot, lunastusmenettely jne.)
  • AOYL:n lunastusta koskevat säännökset ja niiden pakottavuus
  • lain säännöksistä poikkeaminen yhtiöjärjestyksen määräyksillä
  • yhtiöjärjestysmääräysten tulkinta

Osakassopimuksen lunastuslausekkeet

• osakassopimuksen määräysten ja yhtiöoikeuden suhde
  • tavanomaisesti käytettyjä sopimusmääräyksiä

Osakkeen arvonmääritys

• osakeyhtiön osakkeen markkina-arvo, tuottoarvo ja substanssiarvo
  • asunto-osakeyhtiön osakkeen arvonmääritys

• 185 € + alv 24 %, osallistumislinkki lähetetään edellisenä arkipäivänä.

Ilmoittautuminen

• Etäyhteydellä osallistuville ilmoittautuminen päättyy 2 arkipäivää ennen tilaisuutta.

Ilmoittautuminen on sitova.

Koulutus järjestetään, mikäli osallistujia on riittävästi. Mahdollisesta peruuntumisesta ilmoitamme erikseen. Koulutuksen peruuntuessa osallistumismaksu palautetaan.