Kilpailun toimivuus ja informaatio yksityisillä terveyspalvelumarkkinoilla

Kuvaus: Hankkeessa tutkitaan kilpailun toimivuutta ja informaation vaikutuksia potilaan valitsemien yksityisten terveyspalveluiden markkinoilla Suomessa. Ensimmäisenä tavoitteena on tutkia yksityisten terveyspalvelumarkkinoiden kilpailun ja markkinarakenteen muutoksia ajassa, ja kuinka nämä muutokset ovat vaikuttaneet yksityisten lääkäripalveluiden hintoihin. Toiseksi arvioidaan potilasuskollisuutta, eli sitä, miten herkästi potilaat vaihtavat lääkäriä tai hoitopaikkaa hintojen muuttuessa. Kolmanneksi tutkimme, mitä yksityisten terveyspalveluiden palveluiden hinnoille ja kysynnälle tapahtuu, kun potilailla on käytettävissä aikaisempaa parempaa tietoa hinnoista uusien hintavertailusivustojen ansiosta.

Aikataulu: 9/2017-6/2022

Tutkimuskumppanit: Turun Yliopisto (Centre for Collaborative Research ja Taloustiede) VATT, Aalto Yliopisto

Yritys- tai muut kumppanit: Kela, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Rahoitus: Kela