10 kirjoitusta Euroopasta pureutuu unionin haasteisiin ja mahdollisuuksiin

20.08.2018

Kymmenen Euroopan unioniin ja Suomen asemaan siinä perehtynyttä vaikuttajaa kertoo näkemyksistään Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen tuoreessa julkaisussa 10 kirjoitusta Euroopasta. Omassa puheenvuorossaan tutkijat kiteyttävät EU:n merkityksen historiassa ja nykypäivän haasteet sekä herättävät keskustelua EU:n tulevaisuudesta. Verkossa luettavissa oleva julkaisu johdattaa Turussa järjestettävään uudenlaiseen poliittisen seosongin avaukseen Eurooppa-foorumiin.

​Turun yliopiston tiedote 20.8.2018

Keskustelupaperin lähtökohtana on ajatus siitä, että monien haasteiden ja kriisien kanssa kamppaileva Euroopan unioni on historiallisessa risteyskohdassa. EU:n eteen aukeaa monenlaisia vaihtoehtoisia kehityskulkuja syvenevästä integraatiosta aina jopa koko unionin purkautumiseen.

Keskustelupaperi johdattaa lukijansa Turussa 30.8.-1.9. järjestettävään Eurooppa-foorumin aihepiiriin. Ensimmäistä kertaa järjestettävässä tapahtumassa pohditaan Suomen roolia Euroopassa ja Euroopan unionissa.

Julkaisussa Eduskuntatutkimuksen keskuksen tutkijat johdattavat aihepiiriin kirjoituksellaan Kriittinen kansalaiskeskustelu Euroopan tulevaisuuden suuntaajana. Muut kirjoitukset ovat
  • oikeusministeri Antti Häkkänen: Oikeusvaltioperiaatetta tulee vahvistaa EU:ssa monella rintamalla
  • dosentti, valtiotieteen tohtori, erikoistutkija Maanpuolustuskorkeakoulun sotataidon laitos Tommi Koivula: Heikentynyt turvallisuusympäristömme vaatii uudenlaista puolustusyhteistyötä
  • SAK:n, STTK:n ja YTN:n EU-edustuston FinUnionsin johtaja Aleksi Kuusisto: Eurooppalainen markkina edellyttää eurooppalaisia ratkaisuja
  • EK:n EU- ja kauppapolitiikka -yksiköstä johtaja Taneli Lahti ja asiantuntija Ilari Kallio: Avoin ja älykäs Eurooppa nojaa sisämarkkinoihin
  • puolustusministeri Jussi Niinistö: Muuttunut turvallisuusympäristö vaatii tiiviimpää puolustusyhteistyötä
  • Viron ulkopoliittisen instituutin johtaja Kristi Raik: Kohti eurooppalaista puolustusta
  • Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn: Euroalueen uudistaminen on Suomenkin etu
  • eduskunnan ulkoasianvaliokunnan varapuheenjohtaja, Suomen EU- jäsenyyden pääneuvottelija Pertti Salolainen: Turvallisuus noussut keskeiseksi teemaksi EU:ssa
  • ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen: Suomi on hyötynyt Euroopan sisämarkkinoista
Keskustelupaperin johdannossa tutkijat toteavat EU:n olevan historiallinen saavutus, mutta kysyvät riittääkö se enää tänä päivänä.

– Eurooppalaisen projektin menestyksekkyys on paradoksaalisesti tehnyt ydinarvoistamme niin itsestään selviä ja syvään juurtuneita, ettemme välttämättä enää huomaa pysähtyä pohtimaan niiden perustavaa laatua olevaa merkitystä eurooppalaisen identiteetin ja ajattelutavan muotoutumisessa, tutkijat kirjoittavat.

He toteavat, että niin tärkeää kuin eurooppalaisten arvojen puolustaminen onkin, se ei enää tänä päivänä yksinään riitä legitimoimaan Euroopan unionin olemassaoloa.

– Tarvitaan rehellistä keskustelua siitä, missä EU on onnistunut, missä puolestaan epäonnistunut, missä sen pitäisi toimia toisin ja paremmin, mitkä integraation lohkot mahdollistavat ja kaipaavat yhteistyön syventämistä, missä taas syvenevälle integraatiolle ei ole tarvetta eikä tilaustakaan. Keskittyykö unioni oikeisiin asioihin, tutkijat kysyvät kuin pohjaksi julkaisun muille kirjoituksille sekä Eurooppa-foorumille.

Eurooppa-foorumi järjestetään nyt ensimmäistä kertaa, mutta siitä ollaan luomassa vuosittaista poliittisen sesongin avausta, jossa tarjotaan ajankohtaista EU-tietoa sekä edistetään avointa, tutkittuun tietoon perustuvaa laajaa keskustelua kansalaisten ja päättäjien kesken.

Eurooppa-foorumissa tapaavat ihmiset elämän eri osa-alueilta: eri näkemyksiä edustavat poliittiset päättäjät, kansalaisjärjestöt, elinkeinoelämä, työmarkkinajärjestöt, asiantuntijat ja kansalaiset. Tapahtuman erityisenä tavoitteena on kansalaiskeskustelun lisääminen Euroopan unionin nykytilanteesta ja tulevaisuudesta.

Paperia voi lukea myös itsenäisenä johdatuksena Euroopasta, Euroopan unionista, eurooppalaisesta politiikasta ja Suomen roolista EU:ssa. Se ei ole kannanotto Euroopan unionin tai tietynlaisen integraatiokehityksen puolesta tai niitä vastaan vaan keskusteluavaus.

Turun Eurooppa-foorumissa käytyjen keskustelujen jälkeen Eduskuntatutkimuksen keskus laatii tapahtumassa käytyihin keskusteluihin pohjaten uuden keskustelupaperin, joka toimii keskustelu- ja tausta-asiakirjana syksyn 2019 Eurooppa-foorumille. Tuolloin Suomi toimii Euroopan unionin puheenjohtajamaa.

>> Lue keskustelupaperi http://www.utu.fi/fi/yksikot/soc/yksikot/poliittinenhistoria/oppiaine/eduskuntatutkimus/Documents/10-kirjoitusta-euroopasta.pdf
(myös lyhytosoitteessa www.utu.fi/tef-keskustelupaperi )

>> Lisää tietoa Eurooppa-foorumista www.europeforum.fi

Lisätietoa: Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä. p. 040 749 4255, jokisip@utu.fi ja erikoistutkija Kimmo Elo p. 050 449 6348, kimmo.elo@utu.fi.

Luotu 20.08.2018 | Muokattu 27.08.2018