1930-luvun Suomi esille Studia Generaliassa

28.08.2014

Poliittisten ääriliikkeiden ja taloudellisen taantuman muokkaama, itsenäisen Suomen 1930-luku, esitellään Turun yliopiston ja kaupunginkirjaston Studia Generalia -luentosarjassa. Sarja on samalla osa kulttuurihistorian oppiaineen suurhanketta, Itsenäisen Suomen kulttuurihistorian kirjoittamista.

​Turun yliopiston tiedote 28.8.2014

– Studia Generalia -sarja tarkastelee aikakautta, jota leimasivat  monet sellaiset ilmiöt kuten poliittiset ääriliikkeet ja taloudellinen taantuma, jotka ovat 2000-luvun alullekin leimallisia. 1930-luvun kulttuuria tarkastellaan ennen kaikkea yksilöiden kokemusten ja tulkintojen kautta, Turun yliopiston kulttuurihistorian yliopistonlehtori, dosentti Maarit Leskelä-Kärki sanoo.

Aikakautta lähestytään elokuvan, radion, esseen, proosan sekä runouden kautta. Luennoilla kulkevat niin Olavi Paavolainen, Katri Vala, Maila Talvio kuin Nyrki Tapiovaarakin.

– Tavoitteena on hakea uudenlaisia yhteyksiä kulttuurin, politiikan, aatteiden ja yksilöiden toiminnan väliltä, Leskelä-Kärki sanoo.

Kurssi liittyy Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaineen tulevien vuosien suurhankkeeseen, Itsenäisen Suomen kulttuurihistorian, kirjoittamiseen. Teosta työstettäessä oppiaine järjestää lähivuosina eri vuosikymmeniin keskittyviä kursseja, 1930-lukua valottava on sarjassaan ensimmäinen.

Studia Generaliassa risteävät myös tieteen ja taiteen tulkinnat, sillä mukana on aikakautta teoksissaan tutkineita kaunokirjailijoita kuten Sirpa Kähkönen sekä teatterintekijöitä. Sarjaan kuuluu Virpi Haataisen Teatteri Avoimille oville kirjoittama ja ohjaama, syksyllä 2013 Helsingissä ensi-iltansa saanut Vala – näytelmä runoilija Katri Valan elämästä, josta järjestetään ainutlaatuinen esitys Turussa tiistaina 30.9.2014 klo 19 Aurinkobaletin tiloissa Manillassa.

Studia Generalia -sarjan järjestävät yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistorian ja kotimaisen kirjallisuuden oppiaineet, Avoin yliopisto ja Turun kaupunginkirjasto.

Studia Generalia -luentosarja Turun kaupunginkirjaston Studiossa maanantai-iltaisin klo 18.00-19.30 alkaen 1.9.2014

Lisätietoa sarjasta: https://blogit.utu.fi/30luku/

Luotu 28.08.2014 | Muokattu 23.07.2021