50 000 euron Phoenix-tiedepalkinnon saajaa voi ehdottaa 15.8. asti

08.08.2017

Turun Suomalainen Yliopistoseura haluaa satavuotisjuhlavuotensa kunniaksi korostaa tieteen merkitystä ja jakaa tänä vuonna 50 000 euron arvoisen Phoenix-tiedepalkinnon.

​Turun Suomalaisen Yliopistoseuran tiedote 8.8.2017

Phoenix-palkinnon saajan tai saajien tieteenalaa ei ole rajattu. Tiedepalkinto ei ole elämäntyöpalkinto, vaan sillä kannustetaan uutta luovaan tutkimukseen.

– Seuran satavuotisjuhlavuonna on tärkeä katsoa eteenpäin. Parhaiten kunnioitamme perinteitä vahvistamalla koulutuksen ja tieteen asemaa tulevaisuudessa. Toivon, että suuri tiedepalkinto Phoenix herättää keskustelua turkulaisen tutkimuksen asemasta, mutta auttaa tutkijoita myös konkreettisesti, seuran puheenjohtaja Riitta Monto toteaa.

Ehdotuksen voi jättää 15.8.2017 asti seuran verkkosivuilla (www.yliopistoseura.fi). Yliopistoseuran hallitus ja sen kutsumat asiantuntijat päättävät palkinnon saajan ehdotusten pohjalta. Palkinto jaetaan Yliopistoseuran satavuotisjuhlassa Turun Akatemiatalossa 3. marraskuuta.

Turun Suomalainen Yliopistoseura perustettiin marraskuussa vuonna 1917 organisoimaan varojen keräystä suomalaisen yliopiston perustamiseksi Turkuun. Lahjoittajia kertyi 22 040, ja vuonna 1920 perustettiin Turun yliopisto.

Hallituksen puheenjohtaja Riitta Monto
riitta.monto@ts.fi