Aboagora 2014 tarkastelee kaaosta ja kosmosta luovuuden lähteenä ‒ ja tuo Turkuun Falling Walls Lab -tutkijakilpailun

12.02.2014

Aboagora-symposium järjestetään Turussa 12.‒14.8.2014. Symposiumin aattona 11.8.2014 järjestetään ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa ja Baltiassa kansainvälinen Falling Walls Lab -tapahtuma.

​Turun yliopiston tiedote 12.2.2014

Järjestyksessään neljäs, jo paikkansa vakiinnuttanut Aboagora-symposium järjestetään vuonna 2014 teemalla kaaos ja kosmos. Symposium järjestetään Sibelius-museossa Turussa 12.‒14.8.2014.

Aboagorassa pohditaan kaaosta ja kosmosta inhimillisen luovuuden lähteenä. Eri alojen asiatuntijat tarkastelevat symposiumissa, miten ihminen rakentaa ja hajottaa maailmankaikkeutensa kaaoksen ja kosmoksen ‒ epäjärjestyksen ja järjestyksen ‒ erilaisten tulkintojen avulla.

‒ Me ihmiset pyrimme luomaan merkityksiä maailmassa, joka on jatkuvassa muutoksessa järjestyksestä epäjärjestykseen ja takaisin, sanoo Aboagoran järjestelytoimikunnan jäsen, Donner-instituutin johtaja Ruth Illman

Aboagorassa ehtymätöntä ja alati ihmismieltä kiehtovaa aihetta lähestytään fysiikan, uskonnon, kosmologian, mytologioiden, taiteen, elokuvan, talouden ja sosiologian näkökulmista. Kolmepäiväisen symposiumin pääpuhujat, agoristit, ovat taiteilija, kirjailija Hannu Väisänen, elokuvaohjaaja Peter Greenaway ja professori Karen Barad (University of California), yhdysvaltalainen fyysikko ja tieteen filosofi.

Aboagora edistää tieteen ja taiteen välistä vuoropuhelua sekä rikkoo raja-aitoja eri alojen välillä. Symposium on avoin yleisölle, kuulijoita kutsutaan yhteiskunnan kaikilta aloilta. Aboagoran järjestävät yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistoria, Åbo Akademin Donner-instituutti ja Turun musiikkijuhlat.

Falling Walls Lab ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa ja Baltiassa

Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Falling Walls Foundation järjestävät 11.8.2014 Sibelius-museossa kansainvälisen Falling Walls Lab -karsinnan ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Labissa alle 35-vuotiaat tutkijat, yrittäjät ja innovaattorit kertovat läpimurroistaan. Tapahtuman tavoitteena on edistää tieteidenvälistä keskustelua ja saattaa yhteen tieteen, taiteen, politiikan ja talouden eri alojen asiantuntijoita. Osallistujia karsintaan haetaan Suomesta, Pohjoismaista ja Baltian maista.

Lab-karsinnassa jokaisella osallistujalla on kolme minuuttia aikaa kertoa omasta tutkimuksestaan, innovaatiostaan tai yritysideastaan yleisölle ja tuomareille. Tuomaristossa istuu oman alansa huippuasiantuntijoita tiedeyhteisöstä, tutkimuslaitoksista ja liike-elämästä. Turun karsinnan tuomaristoon kuuluvat Anneli Pauli, toiminnanjohtaja, Tiedekeskus Heureka, Jean-Luc Lehners, astrofyysikko, Max Planck Institute for Gravitational Physics, Topi Lehtipuu, Turun musiikkijuhlien taiteellinen johtaja, Alf Rehn, organisaation ja johtamisen professori, Åbo Akademi ja Lea Sistonen, solu- ja molekyylibiologian professori, Turun biotekniikan keskus.

‒ Turun Falling Walls Lab tarjoaa nuorille opiskelijoille, tutkijoille ja ammattilaisille ainutlaatuisen foorumin testata ideoitaan. Se murtaa aidosti tieteenalojen välisiä rajoja, sanoo Labin järjestelyistä vastaavan Aboagoran järjestelytoimikunnan jäsen, Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmi.

Falling Walls Lab Turku on yksi ympäri maailmaa järjestettävistä esikarsinnoista. Karsintojen parhaat saavat mahdollisuuden osallistua finaaliin marraskuussa Berliinissä muurin murtumisen vuosipäivänä järjestettävässä Falling Walls -konferenssissa. Labin ja konferenssin takana on Falling Walls Foundation, voittoa tavoittelematon säätiö, jonka tavoitteena on tukea läpimurtoja tieteessä, taloudessa, politiikassa ja yhteiskunnassa.
Hakuaika Falling Walls Lab Turku -karsintaan alkaa 13.2.2014 ja jatkuu 31.5.2014 saakka.

Lisätietoa Falling Walls Labista ja Falling Walls Foundationista löytyy osoitteista http://falling-walls.com/lab ja http://falling-walls.com/about/falling-walls-foundation.

Luotu 12.02.2014 | Muokattu 16.07.2021