Aboagora 2016 tarkastelee kohtaloa tieteen ja taiteen näkökulmista

08.06.2016

Vuoden 2016 Aboagora-symposium järjestetään 15.–17. kesäkuuta Turussa. Päivää aikaisemmin, 14. kesäkuuta, järjestetään kansainvälisen tutkijakilpailun Falling Walls Labin Suomen osakarsinta.

​Turun yliopiston tiedote 8.6.2016

Vuosittain järjestettävä kansainvälinen Aboagora-symposium tuo jälleen yhteen tieteen ja taiteen asiantuntijoita. Symposium järjestetään 15.–17.6.2016 Sibelius-museossa Turussa. Symposiumin pääpuheenvuorot, Science Café -osio sekä tutkijakilpailu ovat maksuttomia ja avoimia yleisölle. Tilaisuudet ovat englanninkielisiä.

Symposiumin teemana vuonna 2016 on kohtalo. Mitä kohtalo voi merkitä evoluutiobiologian, fysiikan tai kulttuurien tutkimuksen näkökulmista? Missä määrin menneisyys määrittää kohtaloamme yksilöinä tai ihmiskuntana? Onko kohtalo omissa käsissämme? Näitä kysymyksiä pohditaan Aboagorassa usean tieteenalan sekä eri taidemuotojen näkökulmista.

Tapahtuman pääesiintyjiä ovat kansanedustaja Pekka Haavisto, evoluutiobiologi Virpi Lummaa, islam-tutkija Riem Spielhaus sekä tenori Topi Lehtipuu yhdessä kulttuurihistorioitsija Hannu Salmen kanssa. Pääpuhujien lisäksi tapahtuma koostuu temaattisista paneeliosuuksista sekä esityksistä, jotka yhdistävät tieteen ja taiteen työmuotoja. Tapahtumassa nähdään myös Turun yliopiston Science Café -osio ”Spacetime patterns”, jossa teoreettisen fysiikan professori Sabrina Maniscalco esiintyy yhdessä taiteilijoiden kanssa.

Turun yliopiston kulttuurihistorian ja Åbo Akademin säätiön Donner-instituutin yhteistyönä toteutettavan tapahtuman tavoitteena on ylittää rajoja eri tieteenalojen väliltä ja tuoda tieteen- ja taiteenvälistä keskustelua kiinnostuneiden ulottuville. Aboagora-symposium sai alkunsa vuonna 2011, ja tapahtuma järjestetään nyt kuudetta kertaa.

Falling Walls Lab -tutkijakilpailu pidetään nyt kolmatta kertaa ja se järjestetään Sibelius-museossa 14.6. klo 11.00 alkaen. Kansainvälisessä tutkijakilpailussa nuoret tutkijat ja yrittäjät esittelevät oman läpimurtoideansa kolmessa minuutissa tuomariston ja yleisön edessä.

Lisätietoa Aboagora-symposiumista sekä Falling Walls Lab Turku -tutkijakilpailusta osoitteista:

www.aboagora.fi

Lisätietoja: