Aitoja makuja vastaa lähiruokabuumiin: yli 2000 yritystä mukana verkostossa

27.02.2015

Koko Suomen kattavalla aitojamakuja.fi -sivustolla esittäytyvät paikalliset lähi- ja luomuruoan yritykset ja tuottajat. Hakupalvelu auttaa löytämään myös paikallisen ruoan ostopaikkoja.

Turun yliopiston tiedote​ 27.2.2015​

Aitojamakuja.fi -sivusto avattiin syksyllä 2008 ja nyt sivustolla esittäytyy yli 2000 pientä tai keskisuurta elintarvikeyritystä. Sivusto on kattava tietolähde, kun halutaan löytää lähialueen paikallisia yrityksiä, jotka tuottavat ja valmistavat lähiruokaa. Sinne on koottu myös lähiruoan ostopaikkoja esimerkiksi lähi- ja luomuruokaan profiloituneita erikoiskauppoja ja ravintoloita.

– On todella hienoa, että monivuotisen valtakunnallisen yhteistyön tuloksena sivustolla esittäytyy näin paljon lähi- ja luomuruokayrityksiä, iloitsee Aitoja makuja II -hankkeen projektipäällikkö Päivi Töyli.

– Sivustolta on helppo katsoa niin kuluttajien kuin yhteistyökumppania etsivien ammattilaisten, millaista tarjontaa lähialueella on, hän jatkaa.

Hankkeessa tehtyjen kyselyjen mukaan suurin osa kuluttajista haluaa ostaa lähiruokaa marketista tai lähikaupasta. Lisäksi kuluttajat haluavat ostaa tuotteita suoraan yrittäjiltä joko tilapuodin, lähiruokarenkaan tai ruokapiirin kautta. Tähän kysyntään vastaamiseksi sivustolta löytyykin liki 400 tilamyyntikohdetta ympäri Suomea.

– Maatilayrittäjiä kiinnostaa omien tuotteiden suoramyynti ja jatkojalostus yhtenä yrityksen kannattavuuden parantamiskeinoina. Monesti esteeksi koettu elintarvikelainsäädäntö on nyt puettu helppolukuisten ohjeiden muotoon. Ohjeiden avulla monet kentällä velloneet huhut on voitu todistaa vääriksi, kertoo hankkeen koordinaattori Johanna Mattila.

Aitoja makuja II -hankkeessa on nostettu esiin elintarvikealan pienyrittäjyyttä kokoamalla yhteen paikkaan alan yrityksiä ja nostamalla esiin paikallista elintarviketuotantoa. Hanke on toteuttanut Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa ja sitä on rahoittanut Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena hankkeena. Hanketta koordinoi Turun yliopiston Brahea-keskus.

www.aitojamakuja.fi, www.aitojamakuja.fi/suoramyynti
www.facebook.com/aitojamakuja.fi