Aivovammojen huippuasiantuntijat kokoontuvat Turussa

13.01.2014

Michael Schumacher, Thomas Morgenstern, Miina Maasola… Viime aikoina julkisuuden henkilöiden vakavat vammautumiset ovat nostaneet aivovammat näkyvästi esille mediassa. Hyvin harva silti tietää, että joka päivä maailmassa noin 8 000 ihmistä kuolee aivovammaan. Tai että vastaavan asteisen vamman kuin edellä mainitut henkilöt saa noin 20 000 ihmistä päivässä. Tai että aivovamman takia invalidisoituneita henkilöitä elää maailmassa noin 6 kertaa niin paljon kuin dementiaa sairastavia.

​Turun yliopiston tiedote 13.1.2014

Aivovammat kuuluvatkin ehdottomasti suuriin kansanterveysongelmiin koko maailmassa, aiheuttaen vuosittain jopa yli 1000 mrd € kustannukset. Tähän nähden aivovammat ovat olleet eräs laiminlyödyimpiä lääketieteen alueita. Tärkeimpinä syynä tähän ovat olleet näiden vammojen hajaantuminen useiden erikoisalojen vastuulle, aivovammojen haasteellisuus tutkimuskohteena, ja vähäinen taloudellinen tuki näiden vammojen tutkimustyölle. Aivovammoista on puhuttu myös ”hiljaisena epidemiana”, koska vammautuneet oireistonsa takia usein pystyvät huonosti ajamaan etujaan ja pitämään ongelmiaan esillä julkisuudessa.

Viime vuosina on toteutettu ja käynnistynyt useita suuria tutkimushankkeita, jotka pyrkivät viemään aivovammalääketiedettä eteenpäin. Siihen onkin huutava tarve, sillä juuri mikään käytössä oleva hoito ei perustu vahvaan tieteelliseen näyttöön eikä aivovammojen hoitoon ole edelleenkään ainoatakaan lääkettä. Turussa 17.–18.1. pidettävä kansainvälinen symposium keskittyy kahteen suureen tutkimusaiheeseen ja puhujina on useita alan ehdottomia kansainvälisiä huippuja.

Diagnostiikkaa ja geenejä

– Symposiumin ensimmäinen päivä käsittelee aivovammojen toteamista ja arviointia ja toinen päivä perinnöllisten tekijöiden osuutta näissä vammoissa, tilaisuuden puheenjohtajana toimiva aivovammojen hoidon ylilääkäri Olli Tenovuo Turun yliopistollisesta keskussairaalasta kertoo.

Tilaisuuden puhujina ovat mm. professori Andrew Maas Belgiasta, professori David Menon Englannista sekä professorit Ramon Diaz-Arrastia ja Thomas McAllister USAsta.

– Maas on neurokirurgi, Menon anestesiologi, Diaz-Arrastia neurologi ja McAllister psykiatri, mikä osaltaan kuvastaa aivovammojen monitieteellisyyttä, Tenovuo sanoo.

Genetiikan osuudessa puhujina on myös kansainvälisesti kuuluisia genetiikan tutkijoita kuten Broad instituutin johtaja Jonathan Rosand Bostonista ja Sanger instituutin johtaja Aarno Palotie Cambridgesta. Etiikan professori Veikko Launis Turun yliopistosta pohtii kliinisten geenitutkimusten eettisiä kysymyksiä.

Tilaisuuden järjestävät Turun yliopistollinen keskussairaala, Valtion teknillinen tutkimuskeskus VTT, Turun yliopisto sekä Cambridgen yliopisto Englannista ja se pidetään Kokouskeskus Maunossa Biocityssä, osoite Tykistökatu 6, Turku.

Lehdistölle on järjestetty mahdollisuus haastatella luennoitsijoita perjantain lounastauolla 17.1. klo 12.00–13.00.

Luotu 13.01.2014 | Muokattu 14.07.2021