Akateemisesta perustutkimuksesta tuottavaan lääkekehitykseen – kansainvälisessä seminaarissa pohditaan, miten syöpälääketutkimuksessa menestytään

19.09.2017

Turun Syöpätutkijat ry järjestää Turun BioCityssä 25.9.2017 ”Academic Cancer Drug Development: Challenges and Successes” -seminaarin, joka tuo yhteen kotimaisia ja ulkomaisia tutkijoita jakamaan kokemuksia akateemisen perustutkimuksen tuottamien innovaatioiden viemisestä lääkekehitykseen.

​​Turun yliopiston tiedote 19.9.2017

Alan huippututkijat saapuvat Turkuun kertomaan, miten yliopistotutkimuksessa voidaan käytännössä saavuttaa merkittäviä hyötyjä syöpäpotilaiden hoidossa. Seminaariin odotetaan liki 250 osallistujaa mukaan lukien eduskunnan, sosiaali- ja terveysministeriön sekä lääkealan yritysten edustajat.

Seminaari tarjoaa uutta tietoa syövänhoidon kohdemekanismeista ja lääkkeellisistä lähestymistavoista sekä näkymän lääkekehitysketjun jokaiseen vaiheeseen kemian alan osaamisesta aina kliinisiin potilaskokeisiin asti.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleet osallistumaan seminaariin. Mediaa pyydetään ilmoittamaan osallistumisestaan su 24.9. klo 18 mennessä: krisran@utu.fi. Seminaarin kieli on englanti. Seminaarin kieli on englanti.

Aika: maanantai 25.9.2017 8:45–16:45
Paikka: Kongressikeskus Mauno, Tykistökatu 6, Turku

– Suomessa tehdään korkeatasoista lääketieteellistä tutkimusta, mutta yliopistoissa tehtyjen innovaatioiden kehittäminen kaupallisiksi tuotteiksi ei ole riittävän tehokasta. Sen lisäksi, että tehokkaampi tuotteistaminen hyödyttäisi potilaita, sillä voisi olla merkittäviä kansantaloudellisia vaikutuksia, kertoo seminaarin järjestäjiä edustava professori Jukka Westermarck Turun yliopistosta.

Lääkekehitys on kallista toimintaa ja yksittäisen tutkijan tai tutkijaryhmän on miltei mahdotonta lähteä tuotteistamaan löydöksiään. Toisaalta lääkealan yrityksille on kannattamatonta viedä eteenpäin varhaisen vaiheen lääkekehitysprojekteja, joihin liittyy taloudellisia riskejä.

– Tästä seuraa, että monet akateemisen tutkimuksen tuottamat uudet potentiaaliset lääkeainekohteet jäävät Suomessa hyödyntämättä, Westermarck toteaa.

Monissa korkean koulutuksen maissa perustutkimuksen potentiaaliin on jo herätty. Näissä maissa, kuten Saksassa, Belgiassa ja Englannissa, on panostettu lääkekehityskeskuksiin, joissa keskitytään yliopistoissa tehtyjen lääkeinnovaatioiden tuotteistamiseen. Myös Turussa on herätelty keskustelua siitä, miten yliopistotutkimuksen tulosten tuotteistamista voitaisiin tehostaa. Alkaneen keskustelun tueksi seminaarissa kuullaan kansainvälisiä menestystarinoita lääkekehityskeskusten perustamisesta.

– Uusien molekyylien lukumäärällä mitattuna tällä hetkellä Suomessa tehtävä lääkekehitys on varsin vaatimatonta. Lähivuosien tavoitteena tulisi olla, että Suomi nousisi alan merkittäväksi toimijaksi. Ennen kaikkea tästä hyötyisivät suomalaiset syöpäpotilaat, jotka saisivat ensimmäisten joukossa hyödyn uusien syöpälääkkeiden hoitavista vaikutuksista, Westermarck pohtii.

>> Seminaarin ohjelma

Lisätietoja: