Akatemiaprofessori Johanna Ivaskalle myönnettiin A.I. Virtanen -palkinto

06.11.2017

Vuoden 2017 A.I. Virtanen -palkinto on myönnetty Turun yliopiston akatemiaprofessori Johanna Ivaskalle tunnustuksena uraauurtavasta ja ansiokkaasta solujen tarttumisominaisuuksia selvittävästä tutkimuksesta.

​Turun yliopiston tiedote 6.11.2017

Societas Biochemica, Biophysica et Microbiologica Fenniae, Ravitsemuksen Tutkimussäätiö ja Suomalaisten Kemistien Seura ovat päättäneet myöntää vuoden 2017 A.I. Virtanen -palkinnon akatemiaprofessori Johanna Ivaskalle. Palkinto koostuu kunniakirjasta, 6000 euron rahapalkinnosta sekä kuvanveistäjä Aimo Tukiaisen suunnittelemasta hopeisesta A.I. Virtanen -mitalista.

Akatemiaprofessori Ivaska on yksi menestyneimmistä suomalaisista tutkijoista. Hän tutkii syövän etäpesäkkeiden syntyyn liittyviä muutoksia soluissa, etenkin solujen tarttumisominaisuuksissa. Tutkimuksessaan hän käyttää uusia innovatiivisia menetelmiä ja yhdistelee näitä ennakkoluulottomasti, mikä on johtanut uraauurtaviin tuloksiin muun muassa integriini-reseptoreiden toiminnan tuntemisessa. Ivaskalla on yli 80 julkaisua, joista useat alan parhaimmissa lehdissä.

– On erittäin suuri kunnia vastaanottaa tämä Nobel-palkitun suomalaisen nimeä kantava palkinto. Arvostan erityisesti sitä, että palkinto pyritään jakamaan henkilölle, joka tekee aktiivisesti tutkimusta. Se on hieno kunnianosoitus ahkeralle ja lahjakkaalle tutkimusryhmälleni, joka intohimoisesti hakee joka päivä vastauksia solujen liikkumisen mekanismeja koskeviin kysymyksiin, Ivaska sanoo.

Ivaska on saanut arvostetun Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) rahoituksen kolme kertaa. Akatemiaprofessuurin lisäksi hänellä on molekulaarisen solubiologian professuuri Turun yliopistossa. Hän on ohjannut 13 väitöskirjaa ja saanut useita kansallisia ja kansainvälisiä palkintoja. Ivaskalla on useita kansallisia ja kansainvälisiä luottamustoimia.

– Tarkoitus on jatkaa solujen liikkumisen ja syövän leviämisen tutkimista pyrkien jatkuvasti uudistamaan tutkimusmenetelmiä kekseliäämpään ja paremmin elimistön kudoksia jäljittelevään suuntaan, Ivaska kertoo.

Arvostetun tiedemiehen ja nobelistin, professori Artturi Ilmari Virtasen tieteellisen työn muistoksi perustettu A.I. Virtanen -palkinto jaetaan nyt 18. kerran. Palkinto myönnetään suomalaiselle tai ulkomaalaiselle tutkijalle, joka tekee kansainvälisesti arvostettua, korkeatasoista tutkimusta, ja jonka työ liittyy johonkin palkinnon myöntävien yhdistysten, Societas Biochemica, Biophysica et Microbiologica Fenniae:n, Ravitsemuksen Tutkimussäätiön ja Suomalaisten Kemistien Seuran toiminta-alueista.

Palkintoa myönnettäessä kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että valittu henkilö on edelleen aktiivinen ja menestyksekästä työtä tekevä tutkija. Palkinnonsaajan tulee myös olla ennakkoluuloton ja uusien ongelmien ratkaisemiseen paneutuva.Lisäksi korostetaan poikkitieteellisyyttä.

Akatemiaprofessori Johanna Ivaskan kuva: https://apps.utu.fi/media/tiedostot/johanna_ivaska.jpg

Kuva: Turun yliopisto / Hanna Oksanen

Johanna Ivaska, p. 040 502 0812, johanna.ivaska@utu.fi