Akatemiaprofessori Virpi Lummaa palkittiin eläintieteellisestä tutkimuksesta

28.06.2016

Lontoon eläintieteellinen seura, Zoological Society of London, palkitsi Turun yliopiston akatemiaprofessori Virpi Lummaan menestyksekkäästä tutkimuksesta eläintieteen parissa.

​Turun yliopiston tiedote 28.6.2016

Zoological Society of London palkitsi Lummaan tieteellisellä mitalilla, joka myönnetään eläintieteen tutkijalle, joka on tehnyt arvostettua tutkimusta korkeintaan 15 vuoden ajan väitöskirjan jälkeen. Seura palkitsi eläintieteen tutkijoita vuosittain järjestettävässä palkitsemistilaisuudessa Lontoossa 21.6.2016.

Lummaan palkitsemisen perusteena oli hänen merkittävä tutkimuksensa evoluutionbiologian alalla. Hän on tutkimuksissaan tarkastellut, kuinka luonnonvalinta on muokannut ihmisten elämää esiteollisissa yhteisöissä. Lisäksi Lummaa on tutkinut Myanmarin puuteollisuudessa työvoimana käytettyjä norsuja, selvittäen niiden terveyteen, hedelmällisyyteen ja kuolleisuuteen vaikuttaneita tekijöitä.

– Virpi Lummaa on merkittävä evoluutiobiologi ja hänen työnsä on kehittänyt huomattavasti ymmärrystämme lisääntymisen vaihteluun liittyvistä ekologisista syistä ja evolutiivisista seurauksista. On kunnia myöntää hänelle tieteellinen mitali, toteaa professori Geoff Boxshall, Zoological Society of Londonin sihteeri.

Zoological Society of London (ZSL) on vuonna 1826 perustettu kansainvälinen hyväntekeväisyysjärjestö, jonka tavoitteena on edistää eläintensuojelua maailmanlaajuisesti.

Kuva

Virpi Lummaa: https://apps.utu.fi/media/kuvat/virpi_lummaa.jpg