Akatemiatutkija Kaisa Matomäki palkittiin kansainvälisesti työstään alkulukujen parissa

10.10.2016

Akatemiatutkija Kaisa Matomäki Turun yliopistosta on valittu vuoden 2016 SASTRA Ramanujan Prize -palkinnon saajaksi. Matomäki palkitaan yhdessä Maksym Radziwillin (McGill University, Rutgers University) kanssa tutkimusyhteistyöstä, joka koskee multiplikatiivisten funktioiden keskiarvoja lyhyillä väleillä.

​Turun yliopiston tiedote 10.10.2016

Kaisa Matomäki ja Maksym Radziwill valittiin vuoden 2016 SASTRA Ramanujan Prize -palkinnon saajiksi yhteistyöstään, jossa he ovat tutkineet multiplikatiivisten funktioiden keskiarvoja lyhyillä väleillä. Tärkein esimerkki tutkimuskohteista on Liouvillen funktio, jonka keskiarvot liittyvät muun muassa alkulukujen jakautumiseen ja Riemannin hypoteesiin, joka on yksi matematiikan merkittävimmistä avoimista ongelmista.

‒ Onnistuimme Radziwillin kanssa osoittamaan, että jos otetaan sopiva, melko ”pieni” määrä peräkkäisiä lukuja, hyvin todennäköisesti noin puolella niistä on parillinen ja puolella pariton määrä alkutekijöitä. Tuloksille ja menetelmille on löytynyt jo yllättäviäkin sovelluksia matematiikassa. Tuloksilla on myös yhteyksiä kryptografiaan liittyviin kysymyksiin, Matomäki kertoo.

Kansainvälinen yhteistyö jatkuu

Yhteistyö Maksym Radziwillin kanssa käynnistyi vuonna 2013.

‒ Keskustelimme eräässä konferenssissa esitelmäni jälkeen siitä, miten tulostani voisi parantaa. Jatkoimme yhteistyötä sähköpostitse ja aloimme yleistää saamaamme tulosta. Vietimme molemmat syksyn 2014 Montrealissa Centre de recherches mathématiques’ssa, jossa oli käynnissä analyyttisen lukuteorian teemalukukausi, ja tämän työskentelyjakson tuloksena syntyi yleistys, josta tuli parempi kuin olisimme osanneet aavistaa.

Matomäki on valmistunut maisteriksi Turun yliopistosta vuonna 2005. Väitöskirjatyönsä hän teki Lontoon yliopiston Royal Holloway Collegessa, minkä jälkeen Matomäki palasi tutkijaksi Turun yliopistoon. Tällä hetkellä Matomäki on akatemiatutkija, ja hän jatkaa työtään alkulukujen parissa.

Ensi kevääksi Matomäki on lähdössä vierailevaksi tutkijaksi Mathematical Sciences Research Instituteen Berkeley’iin, jossa hän pääsee jälleen työskentelemään Radziwillin mutta myös muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

‒ Turun yliopistossa on lukuteoriassa vahvat perinteet, mutta tutkimusryhmämme on melko pieni. Pyrin hiljalleen kasvattamaan sitä, ja kansainväliset kontaktit ovat ensiarvoisen tärkeitä. Akatemiatutkijana minulla on erinomainen vapaus tutkimustyön tekemiseen, Matomäki sanoo.

Palkittu tutkija on kehittänyt alan tuloksia merkittävästi

SASTRA Ramanujan Prize -palkintoa on jaettu vuodesta 2005 saakka. Palkinnon myöntää intialainen SASTRA University Kumbakonamissa, josta 32-vuotiaana kuollut matemaattinen lahjakkuus Srinivasa Ramanujan oli kotoisin.

Palkinto jaetaan joulukuussa 2016. Matomäki ja Radziwill jakavat 10 000 dollarin suuruisen palkintosumman.

Palkinnon perusteina on Matomäen ja Radziwillin yhteistyö, mutta myös heidän omat saavutuksensa tutkijoina. Matomäki on yksi maailman ykkösnimistä analyyttisessa lukuteoriassa nuorten tutkijoiden osalta. Vuonna 1985 syntynyt Matomäki tuli alan maailmanlaajuiseen tietoisuuteen vuosina 2007‒2009, jolloin hän julkaisi merkittäviä tuloksia noin kymmenessä tutkimusartikkelissa.

Sittemmin Matomäki on julkaissut noin kolmekymmentä huippuluokan julkaisua, jotka käsittelevät lukuteorian keskeisiä kysymyksiä. Matomäen aiheiltaan moninaiset tutkimustulokset ovat merkittävästi kehittäneet arvostettujen lukuteoreetikkojen aiempia töitä.

Lisätietoja:
Kaisa Matomäki, p. 050 492 7450, ksmato@utu.fi

Kaisa Matomäen kuva: https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/kaisa_matomaki.jpg (Kuva: Pekka Matomäki)

Kuvateksti:
Matematiikassa akatemiatutkija Kaisa Matomäkeä kiinnostaa eksaktius ja loogisuus. ‒  Kun jotain todistaa, se on tosi, Matomäki sanoo.

Luotu 10.10.2016 | Muokattu 10.10.2016