Alakoululaiset valloittavat Turun yliopiston liikkuvilla leluilla 14.3.

11.03.2014

Tämä toimii! -teknologiakilpailun aluetapahtuma pidetään perjantaina 14.3.2014 klo 9.00–14.00 ICT -talolla, osoitteessa Joukahaisenkatu 3, Turku.

​Turun yliopiston tiedote 11.3.2014

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tapahtumaa.

Tapahtumaan osallistuu 30 koululaisryhmää Varsinais-Suomesta. Päivän aikana ryhmät esittelevät valmistamiaan liikkuvia leluja tuomaristolle ja toisilleen.

Tuomareina tapahtumassa ovat professori Esko Valtaoja Turun yliopistosta sekä Pia Lotila ja Maria Lehtinen Fläktwoods Oy:stä.

Tämä toimii! -innovaatioprosessi tarjoaa kouluille mallin Ihminen ja teknologia -aihekokonaisuuden toteuttamiseen. Teknologiakilpailuun osallistuu yli kuusi tuhatta 4.–6. -luokkalaista eri puolilta Suomea. Koululaiset ovat tehneet yli 1400 liikkuvaa lelua sekä niiden mainokset ja prosessista kertovat päiväkirjat.

Vuoden alussa kouluille toimitettiin materiaalipaketit liikkuvan lelun tekemiseksi. Ryhmillä oli viisi viikkoa aikaa teknologian opetuksen puitteissa toteuttaa ideansa.

Koulujen edustusryhmät esittelevät lelujansa alueellisissa tapahtumissa, joita järjestetään Turun lisäksi Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa. Kustakin aluekilpailusta valitaan kolme ryhmää valtakunnalliseen loppuhuipentumaan, joka järjestetään Helsingissä 6.5. yhteistyössä Tekniikan Akatemia- säätiön kanssa.

Aluetapahtuman järjestää Turun yliopistossa toimiva Lounais-Suomen LUMA-keskus. LUMA-keskusten tavoitteena on innostaa ja kannustaa lapsia ja nuoria matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian harrastamiseen ja opiskeluun.

Lounais-Suomen LUMA-keskus: http://www.utu.fi/luma

Luotu 11.03.2014 | Muokattu 19.07.2021