Alakoululaisten suunnittelemat lelut valloittavat ICT -talon 12.3.

09.03.2015

Median edustajat ovat tervetulleita Tämä toimii! -teknologiakilpailun Turun aluetapahtumaan, jossa kilpailuun osallistuneet koululaiset esittelevät luomuksensa tuomaristolle ja toisilleen.

​Aika: 12.3.2015 klo 9.00–13.30
Paikka: ICT-talo, Turun yliopisto, Joukahaisenkatu 5

Tämä toimii! -teknologiakilpailussa 4.–6. -luokkien oppilaista muodostetut neljän hengen ryhmät ideoivat ja valmistivat materiaalipaketin avulla liikkuvan ja leikittävän lelun sekä mainoksen lelulleen. Kilpailu oli osa Ihminen ja teknologia -opetuskokonaisuutta.

Alkuvuoden aikana 10 000 alakoululaista rakensi leluja eri puolilla Suomea Tampereen LUMATE-keskuksen kouluille toimittamista materiaalipaketeista. Projektin aikana koululaiset yhdistivät eri oppiaineiden tietoja ja taitoja luovasti käytännön ratkaisuiksi.

Teknologiakilpailun tuloksena syntyi 2500 liikkuvaa lelua. Koulut ovat valinneet osallistujistaan ehdokkaat alueellisiin Tämä toimii! -tapahtumiin, joita järjestetään 9 paikkakunnalla eri puolella Suomea.

Turussa voitosta kilpailee 15 ryhmää

Turun tapahtumaan osallistuu 15 edustusryhmää Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueen kouluista. Voittajaksi valikoituva ryhmä jatkaa Tampere-talossa 5.5.2015 järjestettävään valtakunnalliseen loppuhuipentumaan.

– Tapahtumassa riittää ihmeteltävää: miten alakoululaiset saavatkaan samoista materiaaleista niin erilaisia, rohkeita ja luovia ratkaisuja. Koululaisilla on kyky nähdä asioita eri tavoin ja ratkaista haasteet ennakkoluulottomasti, sanoo Turun yliopiston tohtorikoulutettava Jaani Tuura, joka vastaa Turun tapahtuman järjestelyistä.

Liikkuvien lelujen, mainosten ja päiväkirjojen arvioinnin lisäksi ohjelmassa on koululaisille ja opettajille mukavaa tekemistä ja tutustumista.

Kilpailun toteuttaa valtakunnallisesti LUMA-keskus Suomi, joka on marraskuussa 2013 perustettu suomalaisten yliopistojen LUMA-keskusten katto-organisaatio. LUMA-keskus Suomi on myös kilpailun päärahoittaja. Kilpailua koordinoi valtakunnallisesti Tampereen LUMATE-keskus.  Turun aluekilpailun järjestää Lounais-Suomen LUMA-keskus.

>> Kilpailun verkkosivut: www.lumate.fi/tamatoimii

Luotu 09.03.2015 | Muokattu 30.07.2021