Alkuräjähdyksestä nykyhetkeen: Kansainvälinen kesäkoulu Tuorlan observatoriolla

18.08.2017

Turun yliopisto järjestää yhdessä European Astrobiology Campuksen kanssa 20.–26.8. Tuorlan observatoriolla Kaarinassa kansainvälisen kesäkoulun The Deep History of the Universe, the Earth and the Biosphere. Viikon kestävällä kurssilla opiskelijat ja tutkijat pääsevät perehtymään maailmankaikkeuden historiaan usean eri tieteenalan näkökulmasta.

​Turun yliopiston tiedote 18.8.2017

Tapahtuma ei ole avoin yleisölle, mutta median jäsenet ovat tervetulleita tutustumaan kesäkoulun ohjelmaan.

Viikon kestävän kesäkoulun avaa kosmologi Syksy Räsäsen tunnin mittainen englanninkielinen luento, jonka otsikko on The Big Bang and the Origin of the Time and Universe. Sunnuntaina kello 17.00 alkavan luennon jälkeen kurssin osallistujille järjestetään avajaisjuhlat, jonka aikana on mahdollista haastatella kesäkoulun järjestäjiä.

Kesäkoulun valmisteluista vastanneen molekulaarisen kasvibiologian yliopisto-opettaja Kirsi Lehdon mukaan tapahtuma on herättänyt laajalti kiinnostusta ja ilmoittautumisia on tullut odotettua enemmän.

– Kesäkouluun osallistuu yli kolmekymmentä opiskelijaa kuudesta eri Euroopan maasta. Kesäkoulun luennoitsijat edustavat puolestaan eri tieteenalojen kansainvälistä huippua. Useasta eri maasta tulevat opettajat pääsevät itsekin oppimaan uutta, Lehto toteaa.

Monitieteisessä kesäkoulussa tutustutaan universumin ja maapallon vivahteikkaaseen historiaan eri keinoin:

– Viikon aikana ehdimme käydä läpi maailmankaikkeuden ja oman planeettamme kehityksen tärkeimmät vaiheet. Kesäkoulun aiheita avataan niin asiantuntijaluennoin, keskustellen, kuin lopulta vielä aikavaellus-reittiä kävellen, Lehto kertoo.

Lisätietoa saa www-sivuilta http://timetrek2017.utu.fi sekä yliopisto-opettaja Kirsi Lehdolta, p. 050 3382824 sähköposti klehto@utu.fi.

Luotu 18.08.2017 | Muokattu 18.08.2017