Altistuminen sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöille on yhteydessä heikompaan valtimoiden joustavuuteen nuoruudessa

29.06.2017

Turun yliopiston Sydäntutkimuskeskuksen maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen lasten ja nuorten pitkittäistutkimus osoittaa, että sydän- ja verisuonisairauksille aikuisuudessa altistavat tekijät, kuten ylipaino, korkea verenpaine ja seerumin LDL-kolesterolipitoisuus sekä insuliiniresistenssi ovat yhteydessä valtimoiden heikompaan joustavuuteen jo nuoruudessa.

Turun yliopiston tiedote 29.6.2017

​​Iän myötä valtimoiden joustavuus vähenee eli valtimot jäykistyvät. Valtimoiden jäykistyminen on yhteydessä sydän- ja verisuonisairauksien päätetapahtumiin, kuten aivohalvaukseen, sydäninfarktiin ja sydänperäiseen kuolemaan.

Aikuisuudessa valtimoiden jäykistymiseen vaikuttavat sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijät, kuten kohonnut verenpaine. Tutkimuksia, joissa näiden riskitekijöiden yhteyttä valtimoiden joustavuuteen lapsuudesta varhaiseen aikuisuuteen ei ole aiemmin tehty.

Tutkimus on osa Turun yliopiston Sydäntutkimuskeskuksessa toteutettavaa Sepelvaltimotaudin Riskitekijöiden Interventioprojekti (STRIP) -tutkimusta. Tutkimuksessa on seurattu 27 vuoden ajan alun perin yli 1000 lasta, joiden sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijät on mitattu toistuvasti lapsuudesta aikuisuuteen. Tutkimushenkilöiden valtimoiden joustavuus mitattiin ultraäänellä 11–19 vuoden iässä.

– Tutkimuksessa havaittiin, että lapsuudessa ja nuoruudessa mitattu ylipaino, korkea verenpaine ja seerumin LDL-kolesterolipitoisuus sekä insuliiniresistenssi ovat yhteydessä heikompaan valtimoiden joustavuuteen jo varhaisella iällä. Ylipainoon sekä korkeaan verenpaineeseen ja seerumin kolesterolipitoisuuteen voidaan vaikuttaa muun muassa edistämällä terveellisiä elintapoja, tohtorikoulutettava Hanna Mikola kertoo.

Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kohdistamalla sydän- ja verisuonisairauksien ehkäisy aikaisempaa aktiivisemmin lapsiin ja nuoriin pyrittäessä parantamaan sydänterveyttä läpi elämän.

Tutkimus on julkaistu arvostetussa Hypertension-lehdessä:

Sepelvaltimotaudin Riskitekijöiden Interventioprojekti (STRIP): http://stripstudy.utu.fi

Lisätietoja:
Turun yliopisto / Sydäntutkimuskeskus
Hanna Mikola, LL, tohtorikoulutettava, hanna.k.mikola@utu.fi, p. 050 381 3220
Olli Raitakari, professori, tutkimuksen johtaja, olli.raitakari@utu.fi. p. 02 333 7556

Luotu 29.06.2017 | Muokattu 29.06.2017