Amazoniasta löytyi valtavalla pistimellä varustettu tieteelle uusi pistiäislaji

02.07.2018

Turun yliopiston tutkijat ovat löytäneet Amazoniasta pistiäisen, jolla on tutkijoitakin hämmentänyt poikkeuksellisen suuri pistin. Andien poimuvuoriston ja Amazonian alankosademetsäalueen väliseltä huippumonimuotoiselta vaihettumavyöhykkeeltä löytynyt hyönteinen käyttää pistintään sekä munimiseen että myrkkypiikkinä.

​Turun yliopiston tiedote 2.7.2018

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön tutkijat ovat viime vuosina löytäneet ja nimenneet lukuisia tieteelle uusia eliölajeja eri puolilta maailmaa. Niistä monet ovat ominaisuuksiltaan ja elintavoiltaan erikoisia. Uusimmassa tutkimuksessa löytyi Amazonian alueelta lukuisia tieteelle tuntemattomia pistiäislajeja, jotka kuvattiin ja nimettiin juuri ilmestyneessä Zootaxa-lehdessä.

– Tämä tieteelle uuden Clistopyga crassicaudata -nimen saaneen loispistiäisen pistin on paitsi pitkä myös massiivisen leveä. Olen tutkinut trooppisia pistiäisiä jo pitkään, mutta en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa. Pistin näyttää aika hurjalta aseelta, pistiäislajin löytänyt  Turun yliopiston biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari E. Sääksjärvi naurahtaa.

Laji löytyi hyönteisnäytteistä, jotka on kerätty Andien poimuvuoriston ja Amazonian alankosademetsäalueen väliseltä huippumonimuotoiselta vaihettumavyöhykkeeltä. Nyt löydetty pistiäislaji erottuu tähän asti tunnetuista lajeista valtavan pistimensä johdosta.

– Kaikilla pistiäisnaarailla on pistin, joka toimii esimerkiksi ampiaisilla ja mehiläisillä myrkkypiikkinä. Loispistiäisillä on usein pitkä munanasetin eli ovipositori, jolla ne tavoittavat esimerkiksi lahopuun sisällä elävät isäntäeläimet. Munanasettimen kautta pistiäisen muna siirtyy isäntäeläimen pinnalle tai sisälle. Pistimenä toimivan munanasettimen avulla loispistiäisnaaras voi myös injektoida isäntäeläimeen myrkkyä, joka toimii lamauttavasti, Sääksjärvi kertoo.

Tieteelle kuvatut uudet lajit kuuluvat harvinaiseen Clistopyga-sukuun, jonka lajit ovat erikoistuneet loisimaan hämähäkeissä. Ne etsivät verkkopesissä eläviä hämähäkkejä ja lamauttavat ne nopean myrkkypistoksen avulla. Tämän jälkeen pistiäisnaaras munii hämähäkin pinnalle, ja munasta kuoriutuva toukka syö lamautetun hämähäkin ja sen ympärillä mahdollisesti olevat munat tai hämähäkinpoikaset.

– Emme tiedä varmuudella, millä hämähäkkilajilla nyt löytynyt pistiäislaji loisii. Pari vuotta sitten kuvasimme tieteelle Clistopyga-loispistiäisten monimutkaisen ja kiehtovan käyttäytymismallin yhdessä Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön jatko-opiskelija Niclas Fritzénin kanssa. Silloin tutkimamme laji osasi käyttää pistintään jopa monimutkaisena huovutusneulana, jonka avulla se sulki kätevästi lamautetun hämähäkin seittipesän. Nyt löytyneen lajin massiivinen pistin on todennäköisesti myös hyvin erikoistunut työkalu, mutta valitettavasti voimme vain arvailla sen käyttötarkoitusta, Sääksjärvi huokaisee.

Biodiversiteettiyksikön tutkimusryhmä on parhaillaan hakemassa rahoitusta uusiin kenttätutkimuksiin, joiden tarkoituksena on etsiä Clistopyga-pistiäisiä Länsi-Amazonian sademetsistä. Tavoitteena on kuvata erikoisten pistiäislajien elintapoja sekä selvittää niiden evolutiivista historiaa.

– Tieteelle uudet eläinlajit auttavat myös uhanalaisten sademetsäalueiden suojelussa. Jännittävillä elintavoilla varustetut kauniit lajit kiinnostavat ihmisiä ja kiinnittävät huomion häviämisvaarassa oleviin ekosysteemeihin, Sääksjärvi sanoo.

Median käyttöön tarjoamme valokuvaa (kuvaaja Kari Kaunisto, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö) https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/Clistopyga%20crassicaudata.jpg

Amazoniasta löytyi tieteelle uusi pistiäislaji, joka erottuu muista pistiäislajeista massiivisen pistimensä johdosta. Clistopyga crassicaudata -nimen saanut laji löytyi Länsi-Amazoniasta.

Lisätietoja: professori Ilari E. Sääksjärvi, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö, Turun yliopisto, ileesa@utu.fi, 040 546 0976

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 02.07.2018 | Muokattu 02.07.2018