Antibioottipäivä muistuttaa turhien kuurien vaaroista 18.11.

12.11.2014

Antibiootit ovat henkiä pelastavia lääkkeitä, joiden liiallinen käyttö heikentää niiden tehoa. Turun yliopistossa järjestetään Euroopan antibioottipäivänä 18.11. klo 16.30–17.30 yleisöluento, jossa kerrotaan turhien kuurien vaaroista ja antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien aiheuttamista ongelmista.

​Aika: Tiistai 18.11.2014 klo 16.30–17.30
Paikka: Osmo Järvi -sali (Medisiina, Kiinamyllynkatu 10, 1. krs)

Ei ole itsestään selvää, että meillä on tulevaisuudessa käytettävissämme yhtä tehokkaita antibiootteja kuin nykyään. Etelä-Euroopan maissa tilanne on joidenkin lääkkeiden kohdalla jo hälyttävä. Jokainen voi osaltaan vaikuttaa lääkkeiden tehon säilymiseen huolehtimalla hygieniasta ja välttämällä turhien kuurien syömistä.

– Suurin osa taudeista menee ohi itsestään, joten useimmiten antibiootteja ei tarvita. Lääkäriin kannattaa hakeutua, jos oireet eivät vaikuta tavalliselta flunssalta, vaan kyseessä on bakteerin aiheuttama infektio. Antibiootteja tulee käyttää vain lääkärin ohjeen mukaisesti ja yli jääneet lääkkeet täytyy hävittää apteekin kautta, opastaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mikrobilääkeresistenssiyksikön päällikkö ja lääketieteellisen tiedekunnan dosentti Jari Jalava.

Euroopan antibioottipäivän teemana on tänä vuonna itselääkitys. Turun yliopiston Osmo Järvi -salissa järjestetään 18.11. ensimmäistä kertaa kaikille avoin antibioottipäivän yleisöluento. Tapahtumassa luennoivat Jalava lisäksi bakteeriopin professori Jaana Vuopio ja infektiotautiopin professori Ville Peltola

– Tällä kertaa antibioottipäivän sanomaa ei ole suunnattu vain terveydenhuollon ammattilaisille, vaan myös kansalaisille. Siksi halusimme tuoda tapahtuman yliopistolle ja kertoa itselääkityksen haitoista, Vuopio sanoo.

Euroopan tasolla antibiootteja syö omin päin kolme prosenttia kuluttajista. Suomessa itselääkitys ei ole yhtä suuri ongelma kuin esimerkiksi Etelä-Euroopan maissa, mutta meilläkin sitä harrastetaan. Itselääkitys tarkoittaa, että syödään kaappiin jääneitä kuureja, kaverin lääkkeitä tai tuodaan lääkkeitä ulkomailta.

– Antibiootteja on erilaisia, joten vanha kuuri ei välttämättä auta uusiin oireisiin. Lisäksi vanhat lääkkeet ovat saattaneet menettää tehonsa, joten ne eivät auta itse tautiin, mutta ne saattavat silti vahvistaa vastustuskykyisiä bakteereja, Vuopio kertoo.

Ohjelma:

• Kahvia tarjolla aulassa ennen tilaisuuden alkua
  • Tilaisuuden avaus, dekaani Pentti Huovinen
  • Mikrobit vailla rajoja, dosentti Jari Jalava, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • Ei antibiootteja flunssaan, professori Ville Peltola, TY ja TYKS
  • Mitä minä voin tehdä?, professori Jaana Vuopio, TY ja THL