Avajaiset 29.4.: John Morton -keskus tuottaa tutkimustietoa Pohjois-Amerikasta

24.04.2014

Turun yliopistossa toimiva valtakunnallinen Pohjois-Amerikan tutkimuksen keskus (The John Morton Center for North American Studies, JMC) edistää Pohjois-Amerikan tuntemusta.

​Mediakutsu 24.4.2014

John Morton -keskuksen avajaistapahtuma järjestetään tiistaina 29.4. klo 14–18.30 Turun yliopiston Calonia-rakennuksen luentosalissa 1 (Vänrikinkatu 2). Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Avajaisiin osallistuu eri alojen tutkijoita, yhteiskunnallisia vaikuttajia ja yrityselämän edustajia.

Tapahtuman pääesityksen pitää Central Lancashiren yliopiston professori William Kaufman otsikolla ”Woody Guthrie: Hard Times and Hard Travelin’”.

Ajankohtaisia keskustelunavauksia ja tietoa päätöksenteon tueksi

John Morton -keskus edistää Pohjois-Amerikan tuntemusta tukemalla tutkimusta, koulutusta ja yhteistyötä alan laitosten kanssa Suomessa, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Keskus painottaa Yhdysvaltojen, Kanadan ja Meksikon sekä niiden globaalin aseman ja kansainvälisten vuorovaikutusprosessien monitieteistä tutkimusta.

– Keskus osallistuu julkiseen ajankohtaiseen keskusteluun ja tuottaa aineistoa päätöksenteon tueksi. Päätöksenteossa monipuolinen taustoittava tutkimustieto on tärkeää reagoitaessa nopeisiin maailmanlaajuisiin muutoksiin, joissa Yhdysvaltojen asema on keskeinen, keskuksen johtaja Benita Heiskanen sanoo.

Keskus kokoaa Pohjois-Amerikan tutkijat yhteen

John Morton -keskuksen yhteydessä toimii tutkimusverkosto (JMC Research Network), joka kokoaa yhteen Suomessa Pohjois-Amerikka-aiheita työstäviä nuoria ja varttuneita tutkijoita eri aloilta yhteisten tutkimus- ja kirjoitushankkeiden lanseeraamiseksi.

Keskus järjestää kuukausittain yleisöluento- ja keskustelutilaisuuden (JMC Current Issues Seminar), jossa käsitellään ajankohtaisia Pohjois-Amerikkaan liittyviä aiheita. Keskus järjestää myös Pohjois-Amerikan tutkimukseen liittyviä konferensseja sekä erilaisia työpajoja tutkijoille. Tapahtumista raportoidaan "JMC Current Issues Blog" -verkkojulkaisussa.

JMC Current Issues -blogi: https://blogit.utu.fi/jmcblog/

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: http://www.utu.fi/tiedotteet